Abstract:
مجموعه ملاحظات اخلاقی که معلم باید به آن ها توجه داشته باشد و تدریس خود را در قالب آن ها تنظیم کند، اخلاق تدریس - یا در صورت جامع تر، اخلاق معلمی - گفته می شود. در این مقاله، به مبانی فلسفی اخلاق معلمی، بر اساس فلسفه اخلاق اسلامی (نظریات طباطبایی) اشاره می شود. بر اساس آن مبانی، راهبردها و اصولی ذکر می شود که مربوط به اخلاق معلمی است. ابعاد اخلاقی کار معلم، در روابط گوناگون او با شاگردان، والدین، سایر معلمان و مسوولان بالاتر بحث می شود و اصول اخلاقی مناسب با هر کدام بیان می شود.
Machine summary:
"مبانی و اصول اخلاق تدریس براساس فلسفه اخلاق اسلامی راضیه بیرونی کاشانی دانشجوی دکتری دانشگاه تهران دکتر خسرو باقری استاد دانشگاه تهران چکیده تاریخ دریافت 5831/21/71-تاریخ تایید 6831/11/6 مجموعه ملاحظات اخلاقی که معلم باید به آنها توجه داشته باشد و تدریس خود را در قالب آنها تنظیم کند،اخلاق تدریس-یا در صورت جامعتر،اخلاق معلمی-گفته میشود.
اصول اخلاق تدریس در ارتباط معلم با خود اصلاح نیت این اصل،ناظر به مبنای فطرت اخلاقی است.
دوام و استمرار عمل این اصل از مبنای عامل بودن انسان گرفته میشود و حاکی از این است که چون معلم بهعنوان الگوی عمل اخلاقی ظاهر میشود باید رفتاری مطابق با فضایل اخلاقی داشته باشد.
اصول اخلاق تدریس در ارتباط معلم با شاگردان ایجاد درک سلسله مراتبی ارزشها این اصل،ناظر به فطری بودن اخلاق است که اساس آن،غایت افعال اخلاقی و حرکت به سوی خداست.
اصول اخلاق تدریس در ارتباط معلم با والدین حفظ منزلت والدین این اصل،ناظر به مبنای آزادی در اخلاق است و بیانگر آزادی نفس از عواملی است که او را بند نفس دانی رها میکند و کرامت نفس او را به دنبال دارد.
رعایت انصاف در نقد کردن این اصل،ناظر به مبنای عدالتورزی است و بیانگر این مطلب است که هرگاه معلم در تقابل با والدین قرار بگیرد،مسوولیتش ایجاب میکند که اشکالات کار را بیان کند و از بیان انتقادات و راهنمایی آنان دریغ نورزد.
اصول اخلاق تدریس در ارتباط معلم با سایر معلمان حفظ منزلت معلمان این اصل ناظر به مبنای کرامت نفس است و ناظر به آزادی نفس از عواملی است که او را از بند نفس دانی حفظ میکند."