Abstract:
با توجه به نقش مهمی که مالیات به عنوان منبع در آمدی و ابزاری در جهت رسیدن به اهداف مالی و دولت ایفا میکند کمتر به ضرورت ایجاد ارتباط و تفاهم بین دولت و جامعه در مورد مسئله مالیات توجه شده است.لذا پژوهشگر بر آن شد تا پس از مطالعه تطبیقی سیستم مالیاتی ایران با سایر کشورهای موفق در این زمینه، با استفاده از آمیخته بازاریابی خدمات به بررسی و شناسایی سیستم مالیاتی کشور پرداخته و نقاط قوت و ضعف سیستم را شناسایی نماید.بر این اساس اقدام به جمعآوری نظرات از سه بعد خبرگان مالیاتی، کارکنان مالیاتی (صف)و مؤدیان نموده و پس از استخراج و پردازش اطلاعات، بر اساس نتایج بدست آمده و اصول پیشنهادی متخصصین امر مالیات در بانک جهانی اقدام به ارائه الگو و راهکارهای متناسب با مقتضیات کشور در جهت افزایش کارایی سیستم مالیاتی نموده است.
Machine summary:
"این الگو هشت متغیر تصمیمگیری را برای مدیران سازمانهای خدماتی عنوان میکند:محصول Product مکان و زمان PlaceTime فرایند Process بهرهوری و کیفیت ProductivityQuality افراد People ارتقا، تشویق و آموزش PromotionEducation عوامل فیزیکی Physical evidence قیمت و دیگر هزینههای خدمات Priceother Cost of Service صاحبنظران دیگری بنام«باتن و مک مانوس» 3 7 P s را در کتاب«استراتژیهای رقابتی برای سازمانهای خدماتی» 4 مطرح نمودهاند، با وجود اینکه بازاریابی خدمات شامل متغیرهای بسیاری است، اما تحقیقات این صاحبنظران نشان میدهد که این متغیرها را میتوان به 7 عامل راهبردی بصورت زیر طبقهبندی کرد:تولید محصول یا کالا(مربوط به خدمات) Product قیمت Price }P)1(.
P مکان(موقعیت به همراه توزیع) Place ارتقا و تشویق Promotion عوامل فیزیکی(نشانه مانند ساختمان، اونیفرم و غیره) Physical evidece مشارکت(کارمندان و مشتریان) Participation فرایند(روال کار و غیره) Process محصول یا کالا(مربوط به خدمات) 1«لاولاک و رایت»معتقدند که مدیران باید با توجه به منافع مورد انتظار مشتریان و نیز عملکرد کالاهای رقبا، ویژگیهای محصول اصلی(اعم از کالا و یا خدمات)و نیز آن را مجموعه عناصر اضافی خدماتی انتخاب خود را به انجام رسانند.
منظور از«بازاریابی داخلی»آن است که مؤسسات خدماتی باید به صورت کارآمد، کارکنانی که در تماس با مشتریان هستند را آموزش دهند تا انگیزه لازم برای این کارکنان و دیگر کارکنانی که جهت پشتیبانی و حمایت از ارائه خدمات به مشتری تلاش میکنند، ایجاد شود و بدین ترتیب در قالب یک گروه، با یکدیگر همکاری کنند و رضایت مشتری را جلب سازند."