Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی ویژگیهای کتابداران شاغل در بخش مرجع کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز است. پژوهشگران درصدد بودند تا رابطه میزان برونگرایی کتابدران را با میزان خشنودی شغلی آنان بررسی کنند. این پژوهش، از نوع توصیفی و روش تحقیق پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای استاندارد برونگرایی و درونگرایی برگرفته از آزمون شخصیت آیزنک، پرسشنامه سنجش خشنودی شغلی اسمیت، کندال و هیولین و پرسشنامه دیگری است که پژوهشگران برای گردآوری اطلاعات جمعیتشناختی و اطلاعات مرتبط با کار در بخش مرجع مورد استفاده قرار دادهاند. نتایج بهدست آمده، نشان میدهد که در مجموع، کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهیهای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، ضمن اظهار رضایت از نوع کار، محیط کار، همکاران و سرپرست، از میزان حقوق دریافتی و چگونگی ترفیعات خویش ناراضی هستند و همبستگی مثبت اما ضعیفی نیز در بین خشنودی شغلی و برونگرایی مشاهده شد.
Machine summary:
"ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههایاستاندارد برونگرایی و درونگرایی برگرفته از آزمون شخصیت آیزنک،پرسشنامۀ سنجشخشنودی شغلی اسمیت،کندال و هیولین و پرسشنامۀ دیگری است که پژوهشگران برایگردآوری اطلاعات جمعیتشناختی و اطلاعات مرتبط با کار در بخش مرجع مورد استفادهقرار دادهاند.
نتایج به دست آمده،نشان میدهد که در مجموع،کتابداران مرجع کتابخانههایدانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز،ضمن اظهار رضایت از نوعکار،محیط کار،همکاران و سرپرست،از میزان حقوق دریافتی و چگونگی ترفیعات خویشناراضی هستند و همبستگی مثبت اما ضعیفی نیز در بین خشنودی شغلی و برونگرایی مشاهدهشد.
امعۀ پژوهش جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش،تمامکتابداران شاغل در بخش مرجع کتابخانههایدانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکیجندیشاپور اهواز است.
توزیع فراوانی پاسخگویان براساس دامنۀ سنی (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شمارۀ 5،وضعیت سابقۀ کار افرادرا در کتابخانه و بخش مرجع نشان میدهد.
وضعیت تحصیلی پاسخگویان (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شمارۀ 7،وضعیت رضایتمندیجامعۀ مورد بررسی از کار در کتابخانه و بخشمرجع را،نشان میدهد.
علاقهمندی به کار در کتابخانه و بخش مرجع (به تصویر صفحه مراجعه شود)دادههای جدول شمارۀ 8،میزان رضایتکتابداران شاغل در بخش مرجع را ازوضعیت ارائۀ خدمات مرجع در کتابخانۀموردنظر نشان میدهد.
وضعیت میزان رضایت پاسخگویان ازارائۀ خدمات مرجع در کتابخانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) حلیل دادههای پرسشنامۀ برونگرایی همانگونه که پیش از این اشاره شد،در اینآزمون کسانی که نمرههایشان 11 و بالاترباشد،برونگرا و کسانی که نمرههای کمتر از11 گرفته باشند،درونگرا شمرده میشوند.
رضایت از همکاران ابطۀ ویژگیهای شخصیتی(درونگرایی/برونگرایی)با میزان خشنودی شغلی همانگونهکه پیشتر اشاره شد،زمانمطالعه،در مجموع تعداد 33 نفر کتابدار مرجعدر دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکیجندیشاپور اهواز به کار مشغول بودند که 30نفر از آنها در این پژوهش شرکت کردند."