This paper studies ration of different commodity groups in Iranian urban family basket in the period of 1991 to 2003 on the basis of Almost Ideal Demand System. According to estimation of equations system, the price change of different commodity groups has no significant impact on the main group under the heading of foods, and the demand of this group has no high price elasticity. The price elasticity in the main groups under the heading of foods, medical care, housing, and household furnishings is minus one, which is suggestive of their price inelasticity of demand. Also the cross elasticity of demands of other main groups to the main groups under the heading of transportation and recreation is high. Our estimations show that expenditure elasticity of the group under the heading of housing is less than 1, expenditure elasticity of the group under the heading of foods is 1, and income elasticity of the groups under the heading of transportation and clothing is greater than 1. The latter result shows that families consider the groups under the heading of transportation and clothing as luxury
Machine summary:
این سیستم برحسب پارامترها غیرخطی بوده و برآورد آن مشکل است.
شناخته شده در این رابطه سیستم تقاضای تقریبا ایدئال است که اولین بار به وسیله دیتون و
با توجه به اینکه این مدل برای اندازهگیری آثار تغییر قیمت و مخارج کل روی سهم
کشش مخارج برآورد شده از گروههای کالایی گوشت مثبت بوده و نشانگر آن است که
ایران برای خانوارها-با استفاده از دادههای مقطعی و روش سیستم تقاضای تقریبا ایدئال-
با توجه به اینکه در این مقاله بررسی سهم هزینه گروههای مختلف کالایی با استفاده از
روش سیستم تقاضای تقریبا ایدئال صورت میگیرد،در این بخش به بررسی جزئیات
نتایج در مورد آثار تغییر قیمت گروههای مختلف کالایی بر سایر گروهها قابل تعمیم است و
ملاحظه میشود کشش قیمتی خودی در گروه خوراکیها( BETAFO )زیر یک است که
نشان از کمکشش بودن میزان تقاضای این گروه در برابر تغییرات قیمت آن دارد.
مخارج روی این گروه کالاها در برابر تغییر قیمت آنها بسیار ناچیز است.
مخارج دو گروه کالایی خوراکیها و مسکن شده است)ازاینرو خانوارها این گروه از کالاها را
تقریبا لوکس میدانند و با تغییر قیمت مخارج خود را روی این گروه از کالا به شدت تغییر
نشان میدهد که حساسیت تقاضای این گروه در سالهای موردبررسی کمهتر شده است.
در مورد گروه کالایی خوراکیها این مسأله دقیقا عکس شده است.
در این جدول ارقام کشش مخارج گروه کالایی مسکن
کمکشش بودن میزان تقاضای این گروه در برابر تغیییرات قیمت آن دارد.
محاسبه کششهای مخارج برای گروههای مختلف کالایی نشان میدهد کشش مخارج
کالایی خوراکیها تقریبا واحد بهدست آمده است که حکایت از تغییر نسبت مخارج خانوار