Abstract:
در این مقاله علاوه بر تاریخچه کارآفرینی مفاهیم کارآفرینی و تعاریف متعددی که برای آن در نظر گرفته شده،بررسی و تفاوت کارآفرینان مستقل (Entrepreneurs) و کارآفرینان سازمانی (Interapreneur) بیان شده است کارآفرین مستقل نقطه مقابل کارآفرین سازمانی به شمار میآید.ویژگی مهم کارآفرین سازمانی نوآوری در سازمان مربوط و ویژگی مهم کارآفرین مستقل نوآوری و خلاقیت است.بر این اساس کارآفرین فردی است که با پذیرش خطر(ریسک)طرحی را اجرا یا کارگاهی را راهاندازی میکند و گروهی از افراد را در یک تشکل سرپرستی و برای آنان ایجاد اشتغال میکند. در بخش دوم مقاله به انواع و دستهبندیهای موجود در مکاتب و تئوریهای کارآفرینان اشاره شده و خلاصه مکاتب مربوط به کارآفرینی بیان شده است.در این بخش تئوریها و مکاتب کارآفرینی به سه گروه دوم تقسیم شده است.در تئوریهای مکاتب گروه اول شامل سه مکتب انسانی، محیطی و مکتب ایده راهاندازی کسب و کار جدید میشود و مکاتب گروه دوم عبارت است از تئوریهای شخصیت،تئوریهای رفتاری،تئوریهای اقتصادی،تئوریها جامعهشناسی و تئوریهای جامعنگرانه تئوریها و مکاتب گروه سوم نیز بر اساس تعریفی که از کارآفرینی و اهداف آن دارند به شش مکتب تقسیم میشوند.سپس در بخش بعدی به راهکاریهای اساسی تربیت کارآفرین و توسعه کارآفرینی پرداخته شده و آموزش کارآفرینی و انواع دورههای آموزشی کارآفرینی بررسی شده است.برنامهریزی آموزشی برای تربیت کارآفرینی بر اساس هدف و موضوع آموزش به سه روش خاص صورت میگیرد.گاه آموزش برای آگاهی افراد سنین مختلف از موضوع کارآفرینی است و گاه آموزش برای شرکتها و سازمانهای خاص و زمانی نیز آموزشهای خاص و دورههای ویژه سازمانهای بین المللی را شامل میشود. در این مقاله به موضوع کارآفرینی و نقش آن در توسعه و به اهمیت و ضرورت کارآفرینی در جامعه پرداخته و به مدلهای متفاوت کارآفرینی در توسعه نیز اشاره شده است و با توضیح مختصری در خصوص بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نگاهی گذرا به آمار و ارقام مربوط،به نقش کارآفرینی در حل معضل بیکاری فارغ التحصیلان پرداخته است.در بقش دیگر برنامهها و سیاستهای دولت برای توسعه کارآفرینی عنوان شده و به مرکز کارآفرینی و آئیننامه توسعه کارآفرینی در دانشگاهها اشاره شده است.و در نهایت به نتیجهگیری پرداخته است.
Machine summary:
"آنچه امروزه برای این معضل و همچنین گسترش فرآیند توسعه در کشورها عنوان میگردد،تکیه بر عنصر انسانی به عنوان مهمترین سرمایه و منبع پایانناپذیر الهی است و در میان انسانها به افراد خاص که«کارآفرین»1 نامیده میشوند مورد توجه خاصی میشود.
بهطوری که اهمیت و ضرورت وجود کارآفرینان در بخشهای مختلف صنعت، تجارت و خدمات چه در بخش خصوصی،تعاونی و سازمانهای دولتی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی به حدی جدی و حیاتی تشخیص داده شده است که در سی سال اخیر در بیش از 500 دانشگاه معتبر کشورهای پیشرفته رشته کارآفرینی ایجاد شده و تا چهارده گرایش تحصیلی(چون آموزش یادگیری فن کارآفرینی در مقاطع مختلف،راهکارهای تربیت کارآفرین برای مدرسان،تئوریها و مکاتب کارآفرینی،آموزش کارآفرینی بر اساس سطح توسعه و رشد کشورها(در حال توسعه-توسعهیافته -توسعهنیافته-و...
1-کار و شغل تولید کند، 2-خود اشتغالی و اشتغال کند، 3-ارزشافزوده ایجاد کند، 4-محصولات یا خدمات جدید بوجود آورد، 5-خلاقیت و نوآوری کاربردی داشته باشد، 6-سازمان،کارخانه یا کارگاه ایجاد کند، 7-با خطرپذیری،فعالیتهای تولیدی و اقتصادی انجام دهد، 8-نیازها را شناسایی و آنها را برآورده کند، 9-فرصتها را به دست آوردها تبدیل کند، 10-منابع و امکانات را به سوی هدف ساماندهی کند، 11-برای تقاضاهای بالقوه محصول میآفریند،(پیشبینی در عرضه و تقاضا) 12-ایده خلاق را به ثروت تبدیل کند، 13-در درون سازمان سازمانی دیگر میآفریند7 تئوریها و مکاتبات کارآفرینی4 تئوریها متفاوت در مکاتب خاص خود وجود دارند که هر کدام تلاش میکنند کارآفرینترین افراد را معرفی نمایند."