Abstract:
از مهم ترین مباحث هر مکتبی دشمن شناسی از دیدگاه آن مکتب است.هر موجودی در عالم اگر بخواهد بقای خویش را تضمین کند باید دشمنان خود را بشناسد تا بتواند در برابر او ابزار دفاعی لازم را فراهم نماید.در این موضوع حتی حیوانات هم از این قاعده مستثنا نیستند؛هیچ حیوانی دچار صیاد نشد مگر این که غفلت او را گرفت.از این رو امام خمینی رحمه الله می فرماید:هیچ آزاده ای اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد.آیه 82 سوره مائده هم دشمن شناسی و هم اولویت بندی را در درون خویش جمع نموده است؛«لتجدن اشد الناس».دشمن درجه اول یهود است و اگر یک روز قرآن عوض شد دشمن درجه یک هم عوض می شود.در قرآن هر جا به اسم یهود برخورد می شود باید به صهیونیزم تفسیر شود.در مرحله بعد،«الذین اشرکوا»یعنی مشرکین،در این اولویت بندی قرار می گیرند.در آیه دیگر آمده است که مسیحی ها هم دشمن مسلمانان هستند؛«و لن ترضی عنک الیهود و لا النّصاری حتّی تتّبع ملتهم قل انّ هدی الله هو الهدی و لئن اتّبعت اهواءهم بعد الّذی جاءک من العلم ما لک من الله من ولیّ و لا نصیر؛هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد،[تا به طور کامل،تسلیم خواسته های آنها شوی]و از آیی [تحریف یافته]آنان،پیروی کنی.بگو:هدایت،تنها هدایت الهی است!و اگر از هوی و هوس های آنان پیروی کنی،بعد از آن که آگاه شده ای،هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.»(بقره /120).
در این مقاله بیش از هر چیز به شکل گیری اولیه صهیونیزم پرداخته شده است.در این راستا چهار وجهه صهیونیزم،یعنی صهیونیزم اقتصادی،سیاسی،مذهبی و مذهبی و مدنی بررسی گردیده و به اختصار توضیح داده شده است.سپس اهمیت یافتن خاورمیانه در نظر«لرد روچیلد»و تشکیل مقدمات لازم برای سلطه بر خاورمیانه،بهترین گزینه ایجاد حکومت یهودی در آن منطقه،تبیین گردیده است.در این راستا هر چهار وجهه صهیونیزم اشاره شده و تبیین گردیده که پست صهیونیزم هم که برای حل این مشکلات وارد صحنه شده بود نتوانست از عهده این مسئولیت براید.
Machine summary:
"آقای روچیلد به ناپلئون که یک مسیحی بود کمک میکند، ناپلئون وقتی در سال 1797 به فلسطین میرسد، یعنی درست صد سال قبل از 1897 که ادعا شده است صهیونیزم در این سال به وجود آمده است، اولین بار یک اعلامیۀ رسمی میدهد و اعلام میکند که از همۀ یهودیان کل دنیا دعوت میشود بر اساس آرزویی که دارند بیایند در اینجا کشور یهودی تشکیل بدهند، و به منظور اعادۀ عظمت از دست رفته و تشکیل مجدد «مملکت کهن قدس» و معرفی یهودیان به عنوان وارثان قانونی بیت المقدس کارهایی را تدارک میبیند.
Evsal, Orta şərqdə savaş, səh 23) تشکیل مقدمات لازم برای حکومت یهودی از این رو بعدها به فکر افتادند که دولت یهودی تشکیل بدهند، زیرا میدانستند تشکیل یک حکومت یهودی آسان نیست بلکه به لوازم مختلفی نیاز دارد، از جمله اینکه باید آدمهای مقامطلبی را پیدا نموده و آنها را تربیت و آماده کنند تا طالب و تشنۀ حکومت و قدرت بشوند و سپس به آنها بگویند در فلسطین حکومت تشکیل بدهید و ما پشتوانۀ اقتصادی شما را تأمین خواهیم نمود.
از همین زمان بود که صهیونیزم مذهبی هم تشکیل شد و یک پیشنیاز را به نیاز و یک نیاز را به پیشنیاز تبدیل کرد؛ یعنی این عقیده را که ابتدا ماشی باید ظهور کند بعد ما در رکاب او به فلسطین برویم را تغییر داده و گفتند: ما وظیفه داریم در فلسطین جمع بشویم تا مقدمه برای ظهور ماشی ایجاد شود، و وقتی این مسئله نهادینه شد از آن رابطۀ رفلکسی گرفتند."