Abstract:
«فلن تجد لسنت الله تبدیلا و لن تجد لسنت الله تحویلا»1پس هرگز در سنت خدا تبدیلی نمییابی و هرگز در سنت خدا تغییر نمییابی. قانونهای ثابتی در جهان وجود دارد که در تمام هستی برقرار است و هیچگونه تغییر و تبدیلی در آنها بوجود نمیآید،آن قانونها را سنتهای الهی گویند که یکی از این سنتها،سنت امتحان الهی است. «آزمون،آزمایش کردن،کسی یا چیزی را تحت آزمایش قرار دادن و یا به کاربرد رویه و پیاده کردن کاری در مورد او،درون وی را کشف کردن،تجربه،امتحان،اختیار،آزمون:گاه به منظور کشف حقیقت بر آزمایشگر بوده و گاه این کار به هدف آزمون شده به حقیقت خویش صورت میپذیرد،آزمون های خداوند از بندگان از قسم دوم است. شایان ذکر است که اکثر آیات قرآن دراینباره آمده است مراد از آنها معنی حقیقی آزمون نیست،بلکه مراد آزمون گونهای عمل کردن است،یعنی کاری را چون آزمایش صورت دادن،چنانچه مکر خدا نیز بدین وجه باشد.
Machine summary:
"«آزمون،آزمایش کردن،کسی یا چیزی را تحت آزمایش قرار دادن و یا به کاربرد رویه و پیاده کردن کاری در مورد او،درون وی را کشف کردن،تجربه،امتحان،اختیار،آزمون:گاه به منظور کشف حقیقت بر آزمایشگر بوده و گاه این کار به هدف آزمون شده به حقیقت خویش صورت میپذیرد،آزمون های خداوند از بندگان از قسم دوم است.
بدیهی است خدا همه اینها را میداند،حتی قبل از خلقت انسانها،منظور از علم در اینجا همان تحقق عینی مسائل و وجود خارجی آنها است و به تعبیر دیگر ظهور آثار و شواهد عملی است،یعنی باید علم خدا درباره این گروه عملا در خارج پیاده شود،و تحقق عینی یابد؛و هر کسی آنچه را در درون دارد ،بیرون ریزد،این است،معنی علم هنگامی که در اینگونه موارد در مورد خداوند به کار میرود.
امتحان نمیکند که بهشتی واقعی و جهنمی واقعی معلوم شود امتحان میکند و مشکلات و شداید به وجود میآورد که آنکه میخواهد به بهشت برود در خلال همین شداید خود را شایسته و لایق بهشت کند و آنکه لایق نیست سر جای خود بماند علی(ع)در آن نامهای که به والی بصره عثمان بن حنیف نوشته پس از آنکه او را نصیحت میکند که گرد تنعم نرود و از وظیفه خودش غفلت نکند،وضع زندگی ساده و دور از تجمل و تنعم خودش را ذکر میکند که چگونه به نان جوی قناعت کرده است و خود را از هر نوع نازپروردگی دور داشته آنگاه میفرماید:شاید بعضی تعجب کنند که چطور علی(ع)با این خوراکها توانایی برابری و غلبه بر شجاعان را دارد قاعدتا باید این طرز زندگی او را ضعیف و ناتوان کرده باشد خودش جواب میدهد که اینها اشتباه میکنند زندگی سخت نیرو را نمیکاهد تنعم نازپروردگی است که موجب کاهش نیرو می گردد."