Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی چارچوبها و ساختارهای بلاغی سیاق کلام در مقالههای
علمی علوم انسانی در سطح خردوکلان میباشد.در این بررسی 171 مقاله از رشتههای
مختلف علوم انسانی، چاپ شده در 5 مجله دانشکدههای علوم انسانی کشور مورد مطالعه
قرار گرفتند.از دیدگاه نظری این تحقیق بر پایه نظریههای زبانشناسانی چون فرت، هلیدی و
سینکلر استوار است، و از نظر علمی از روشهای تجزیه و تحلیل متن که توسط جان
سویلز(1990)به ویژه برای بررسی مقالههای تحقیقی ارائه شده، پیروی میکند.نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد مقالههای علوم انسانی به دو دسته تجربی
و توصیفی تقسیم میگردند.چارچوب به کار رفته در مقالههای تجربی با چارچوب
ارائهشده توسط سویلز کاملا هماهنگی دارد.اما گروه عمده مقالهها را مقالههای
توصیفی تشکیل میدادند که این مقالهها از چارچوب دیگری پیروی میکردند که میتوان
گفت چارچوب مناسبتری برای مقالههای توصیفی میباشد.از آنجا که تحقیق جامعی روی
متنهای علوم انسانی در زبان انگلیسی به عمل نیامده است نمیتوان مقایسهای با
مقالات مشابه در زبان انگلیسی انجام داد، اما مسلم است که مقالههای توصیفی در زبان
انگلیسی نیز از چارچوب رایج در متنهای تحقیقی تجربی استفاده نمیکنند.بررسی بخشهای
مقدمه مقالات نشان داد که این بخشها دقیقا دارای چارچوبی منطبق با چارچوب ارائه شده
توسط بروس(1983)بودند.در عوامل ریز ساختی نیز نتایج جالب توجهی بدست آمد که تقریبا
با نتایج تحقیقات قبلی همسو هستند.
Machine summary:
"تحقیق حاضر نیز با در نظر داشتن پیشینه مطالعاتی مذکور و به قصد افزودن به یافتههای موجود انجام شده است و تصور میرود که به چند دلیل توانسته باشد به این مهم دست یابد:1)تاکنون در زبان فارسی تحقیقی بر روی گونه علوم انسانی به طور خاص انجام نشده است، 2)هیچکدام از تحقیقات موجود(حتی در زبان انگلیسی)جامع نبوده و تنها به بررسی یک یا چند عنصر خاص زبانی میپردازد در حالیکه در تحقیق حاضر تمامی ساختارهای زبانشناختی و بلاغی در سطوح خردوکلان مورد مداقه قرار گرفتهاند، 3)هیچ تحقیقی در زبان فارسی به بررسی فرایند نگارش نپرداخته است، 4)در تحقیق حاضر پیکره بزرگی از متون واقعی زبان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که تقریبا نسبت به تحقیقات قبلی بر روی زبان فارسی بیسابقه است.
با توجه به اینکه نویسندگان فارسی زبان مقالههای علمی معمولا در مطالعات خود از متون انگلیسی به شدت استفاده میکنند و به علاوه اکثر آنان فارغالتحصیلان دانشگاههای انگلیسی زبان هستند، بنابراین مطمئنا چارچوب و ساختارهای انتخابی آنان برای نگارش متن تحت تأثیر تجربیات و مطالعات آنها و به طور غیرمستقیم تحت تأثیر الگوهای زبان انگلیسی است، اما همگی مصاحبه شوندگان باور داشتند که این چارچوبها با طرح ذهنی آنها همخوانی دارد.
2. مطرح کردن هدف تحقیقبدنه-ارائه تاریخچه و پیشینه تحقیق-ارائه مطلب اصلی مورد مطالعه-طبقهبندی موارد تحت مطالعه-تفسیر، استدلال و ارائه مثالنتیجهگیری-توضیح نتایج-قیاس-ارائه فرضیات-پشتیبانی یا رد کردن تحقیقات قبل-پیشنهاد/استدلالهمانطور که مشخص است بخش اول یعنی مقدمه بر اساس الگوی سویلز(1981)طرح شده و دو قسمت دیگر در این تحقیق و بر اساس متنهای بررسی شده استخراج شدهاند."