Abstract:
جهت بررسی کمی و کیفی فعالیتهای مراکز آموزشی پیش از دبستان،پژوهش حاضر صورت گرفته است.در این پژوهش،83 مرکز پیشدبستانی(91 مرکز تحت نظارت آموزش و پرورش و 91 مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی)،به صورت تصادفی انتخاب شدند.با کمک مشاهده،مصاحبه و پرسشنامه ارزیابی کمی و کیفی مراکز آموزشی پیش از دبستان،دادهها جمعآوری گردیده و با کمک نرم افزار« spss »دادهها تجزیه و تحلیل شد.مراکز آموزشی پیش از دبستان،در فضای فیزیکی، وضعیت نیروی انسانی،تجهیزات و عملکرد هفدهگانه با یکدیگر مقایسه شدند.نتایج بیانگر وجود تفاوت مراکز آموزشی پیش از دبستان سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش بوده است.باتوجه به نتایج بدست آمده،پیشنهادهای لازم ارایه گردید.جهت برنامهریزی و سیاستگذاری آموزش پیش از دبستان،سیاستهای لازم تدوین گردید.
Machine summary:
"نتایج بیانگر وجود تفاوت مراکز آموزشی پیش از دبستان سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش بوده است.
در کشور ما،آموزش کودکان در این دوره سنی،که تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و آموزش و پرورش میباشد،به صورت زیر تعریف گردیده است: «مهدهای کودک به مراکزی اطلاق میشود که برای نگهداری،مراقبت و آموزش و پرورش قبل از دبستان کودکان سالم از 3 ماهگی تا پایان 5 سالگی در 3 بخش:شیرخوار(3 ماهه تا 81 ماهگی)نوپا(1/5 تا 3/5 سالگی)و نوباوه(3 سال تا پایان 5 سالگی)تشکیل و اداره میشود»(سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی،5631).
در اینجا،به نمونهای از متداولترین طبقهبندیها اشاره میگردد(مفیدی،0831): (به تصویر صفحه مراجعه شود) اهمیت اهداف تربیتی دوران پیش از دبستان از چندین جهت قابل بررسی است: (1) adames اول اینکه،باتوجه به نظر متخصصان روانشناسی مبنی بر مهم و حساس بودن این دوره سنی در شکلگیری بسیاری از صفات و خصوصیات روانشناختی کودکان،یادگیری بسیاری از مهارتها و آموزشها،ضروری میباشد،و عدم استفاده مناسب از آن،آسیب جدی وارد خواهد کرد.
جدول 8:خلاصه نتایج مقایسه کیفی تفاوت بین مراکز پیشدبستانی آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در عملکرد هفدهگانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنانکه در جدول 8 مشاهده میشود،مراکز«آ»و«ب»در عملکرد هفدهگانه،به صورت کیفی،با یکدیگر مقایسه میشوند.
3. از نتایج دادههای مربوط به وضعیت نیروی انسانی پیداست که،در مقایسه بین مراکز آموزشی آموزش و پرورش با مراکز آموزشی سازمان بهزیستی در زمینه نوع همکاری در تعداد افراد شاغل به صورت رسمی و در بخش خدماتی و همچنین تعداد نفراتی که به صورت ساعتی و روزانه با مراکز آموزشی همکاری دارند تفاوت وجود دارد."