Abstract:
مصرف بنزین در کشور تحت تأثیر متغیرهای مختلف از جمله قیمت بنزین، راندمان خودروها،عمر خودروها،تعداد خودروهای فعال در ناوگان و نیز سایر متغیرهای ساختاری و فرهنگی است.این مقاله با محاسبه دو مورد فوق یعنی متوسط عمر خودروهای سواری و راندمان خودروها در صدد است با مدلسازی تقاضای بنزین نشان دهد که گرچه جوانسازی ناوگان تأثیر مثبتی بر صرفهجویی بنزین دارد اما التزام خودروسازان به رعایت استانداردهای اجباری راندمان خودروها مانند استاندارد CAFE میتواند بسیار مؤثرتر باشد.کشش کوتاهمدت راندمان خودروهای سواری برای تقاضای بنزین برابر 5/3-بدست آمده که نشان دهنده تأثیر بسیار بالای بهبود راندمان خودروها بر کاهش مصرف است.کشش قیمتی بنزین 17/0 و 43/0 حاصل شده که نشاندهنده این واقعیت است که رشد سریع تعداد خودروها نقش زیادی در رشد مصرف آتی بنزین خواهد داشت.مقاله در پایان نتیجهگیری مینماید که افزایش قیمت بنزین،کاهش عمر متوسط ناوگان، اعمال استاندارد اجباری راندمان برای خودروسازان،افزایش مالیات و عوارض بر خودروهای با راندمان پایین از جمله سیاستهایی است که باید بصورت یک مجموعه در نظر گرفته شوند تا اثربخشی سیاستها حد اکثر گردد.
Machine summary:
"این مقاله با محاسبه دو مورد فوق یعنی متوسط عمر خودروهای سواری و راندمان خودروها در صدد است با مدلسازی تقاضای بنزین نشان دهد که گرچه جوانسازی ناوگان تأثیر مثبتی بر صرفهجویی بنزین دارد اما التزام خودروسازان به رعایت استانداردهای اجباری راندمان خودروها مانند استاندارد CAFE میتواند بسیار مؤثرتر باشد.
روند افزایش تعداد خودروهای سواری در ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماخذ:مرکز آمار ایران(جمعآوری و پردازش نویسنده) در بسیاری از کشورها عمر مفید خودروهای سواری بین 10 تا 15 سال در نظر گرفته میشود و بنابراین،سیاستها و مقررات مربوط به ثبت خودرو و از رده خارج کردن خودروبه نحوی تنظیم میگردد که گرایش کلی و عمومی حاصل از اجرای سیاست، (1).
میزان مصرف سوخت در 100 کیلومتر پیمایش با افزایش عمر خودرو (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:گزارش تحقیق و تفحص مجلس ششم از صنعت خودرو،فصل دوم،کیفیت و استاندارد و قطعات منفصله از طرف دیگر با ورود خودروهای جدید که از تکنولوژی بهتری برخوردار هستند متوسط راندمان مصرف سوخت ناوگان خودروهای سواری بهبود مییابد.
محاسبه متوسط راندمان ناوگان خودروهای سواری براساس اطلاعات واقعی شرکتهای سازنده برای کنترل و تصمیمگیری صحیح؛ تدوین و اجرایی ساختن«مجموعه سیاستهای انرژی بخش حمل و نقل»میتواند در میانمدت اثر قابل توجهی بر صرفهجویی مصرف سوخت داشته باشد و در بلند مدت به کلی میتواند هزینهها و بار مالی فعلی را از بودجههای دولت برداشته و هزینههای تحمیلی اجتماعی همچون انتشار آلایندهها و ایجاد ترافیک به سطوح پایینترین منتقل شوند."