Abstract:
این پژوهش به بررسی مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای تابعه وزارت علوم،تحقیقات و فناوری واقع در مراکز استانهای کشور میپردازد.هدف پژوهش مطالعه و بررسی"مدیریت دانش سازمانی"و مقایسه آن در دو گروه مجامعه پژوهش است.
روش پژوهش پیمایشی تحلیلی است و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند،تمامی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی و با استفاده از نمونهگیری خوشهای هدفمند،تعداد 23 دانشگاه دولتی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد.
باتوجه به یافتهها،چهار فرضیه پژوهش مبنی بر وجود تفاوت بین دو گروه جامعه پژوهش از منظر گردآوری منابع دانش،سازماندهی منابع دانش،اشاعه منابع دانش و منابع انسانی دانش رد شد.
Machine summary:
"سؤال چهارم: در پاسخ به سوال اساسی چهارم پژوهش مبنی بر اینکه«چه تشابهات و تفاوتهایی میان وضعیت مدیریت دانش از نظر منابع انسانی دانش در دو گروه جامعه پژوهش وجود دارد؟»در این تحقیق 20 شاخص برای ارزیابی نحوه مدیریت نیروی انسانی در مدیریت دانش کارکنان مورد سنجش قرار گرفت که نتایج تحلیلی بدست آمده نشان داد که برای تمامی متغیرهای مربوط به مدیریت نیروی انسانی،کتابخانههای مرکزی در دو گروه دانشگاههای آزاد و دولتی از لحاظ شاخصهای در نظر گرفته شده در این تحقیق تفاوت معناداری باهم ندارند و مشابه هم هستند.
سؤال پنجم: در پاسخ به سوال اساسی پنجم پژوهش مبنی بر اینکه «چه تشابهات و تفاوتهایی از نظر ضرورت پیادهسازی مدیریت دانش در دو گروه جامعه پژوهش وجود دارد؟» 12 شاخص برای اندازهگیری ضرورتهای مدیریتی پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج بدست آمده نشان داد که در دو گروه از دانشگاهها بین کتابخانههای مرکزی از لحاظ بازیابی اطلاعات مفید با بکارگیری دقیقترین فرمولهای جستجو و رفع نیاز کربران در محیط کتابخانه با مراجعه کتابداران نزد کاربران تفاوت معنیدار وجود دارد و از طرفی چون در 2/65 درصد کتابخانههای دولتی به نسبت بیشتری از کتابخانههای آزاد یعنی 2/18 درصد، بازیابی اطلاعات مفید با بکارگیری دقیقترین فرمولهای جستجو انجام میشود لذا وضعیت این شاخص در کتابخانههای دولتی بهتر از کتابخانههای آزاد میباشد."