Abstract:
لوسموویچ ویکوتسکی
روانشناس روسی است که در مورد رشد و تفکر زبان کار کرده است.او معتقد است که گفتار
نمیتواند از طریق عوامل ذاتی یا فطری باشد، بلکه الگوها و سطوح تفکر، در نتیجه
عادت شدن فعالیتهایی که در نهاد اجتماعی است، رشد مییابد.او در تحقیقات خود به سه
نتیجه کلی میرسد.1]رشد تفکر 2]رشد زبان 3]ارتباط بین دو مورد بالا.به طور کلی ویگوتسکی چنین نتیجه میگیرد که کودک، تفکر و زبان را جدا از یکدیگر
شروع میکند.او صحبت کردن کودکان را از بدو تولد تا سن 7 تا 8 سالگی به چهار مرحله رشدی
تقسیم میکند.
Machine summary:
"او در بررسیهای خود در باره فرایندهای تفکر آگاهانه به تحقیق پرداخت و این تحقیق را بر پایهای قرار داد که هم به طور عینی قابل سنجش باشد و هم به آزمایشات درون نگری متکی نباشد او بررسیهای خود را بر اساس رابطه بین تفکر و زبان انتخاب کرد و سوالات زیر را مطرح ساخت: آیا همان گونه که رفتارگرایان طرفدار واتسون ادعا میکنند که تفکر در ساختمان صحبت کردن خاموش است، تفکر با زبان یکی است و یا همان گونه که تعدادی از دروننگرها معتقدند، تفکر از زبان جدا و مستقل است و فقط زبان ابزاری جهت ارتباط دادن تفکر به سایرین بوده، مانند یک دوربین عکاسی وسیلهای برای ترسیم تصورات بصری بدون دخل و تصرف در منظره اصلی میباشد؟و یا اینکه تفکر و زبان جدا از یکدیگر عمل میکنند و میتوانند به گونهای با یکدیگر بیامیزند و تغییر شکل دهند؟ برای دستیابی به پاسخ سوالات بالا، ویگوتسکی اقدامات زیر را انجام داد: 1)یک سری از بررسیهایی را که روانشناسان در کشورهای مختلف درباره تفکر و زبان انجام داده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
در طول این دوره، کودک-با شناختن خصوصیات محیط اطراف خود و با استفاده از ابزار، یعنی به کار گرفتن اشیا مختلف برای تکمیل انجام خواستههای خود-هوش و استعداد عملی خویش را نشان میدهد، ولی زبان او هنوز طبیعی و ساده است، زیرا ترکیبات دستوری زبان را بدون آگاهی از دستور زبان به کار میبرد و به طور ساده صحبت میکند."