Abstract:
در این نوشته تلاش شده است تا رابطه هایی برای مقایسه: توان یا بضاعت» و «عملکرد یا سرانه» کشورها و علوم مختلف در تولید علم معرفی گردند. به همین منظور فاکتورهایی چون، X i، X، Y i و S xi، S x، تعریف و مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهند که از 1 ژانویه 1997تا 31 اکتبر 2007، سهم کشور اول جهان از تولید علم 27درصد، مجموع سهم پنج کشور اول جهان 53 درصد، مجموع سهم ده کشور اول جهان70 درصد، مجموع سهم بیست کشور اول جهان 86 درصد و مجموع سهم سی کشور اول جهان 92 درصد می باشد. بنابراین واضح است که اختلاف طبقاتی عظیمی در جهان علم وجود داشته و علوم همون پول عمدتا در انحصار تعداد کمی از کشورهای جهان قرار دارد. از طرف دیگر بررسی ها نشان می دهد که برخی کشورهای کوچک نسبت به جمعیت خود در نقشه تولید علم دنیا سهم بزرگی به خود اختصاص می دهند. می توان فرض نمود آن دسته از کشورهایی که نمی توانند به نسبت جمعیت خود تولیدات علمی داشته باشند در زیر یک خط فقر علمی قرار دارند. واژگان کلیدی:
Machine summary:
"علاوه براین در کشور ایران طی چند سال گذشته توجهزیادی جهت بررسی عملکرد و موفقیت کشورهای مختلف،دانشگاههاو 22 شاخه مختلف علوم(تعیین شده توسط موسسات معتبر بین المللی)در زمینه تولید علم شده است11-1.
جدول 3-مقایسه تولید علم شاخههای 22 گانه علوم1در ایران و چند کشور دیگر (به تصویر صفحه مراجعه شود)(1)این شاخهها توسط موسسه ISI تعیین شدهاند.
ادامه جدول 3-مقایسه تولید علم شاخههای 22 گانه علوم1در ایران و چند کشور دیگر (به تصویر صفحه مراجعه شود)(1)این شاخهها توسط موسسه ISI تعیین شدهاند.
ادامه جدول 3-مقایسه تولید علم شاخههای 22 گانه علوم1در ایران و چند کشور دیگر (به تصویر صفحه مراجعه شود)(1)این شاخهها توسط موسسه ISI تعیین شدهاند.
ادامه جدول 3-مقایسه تولید علم شاخههای 22 گانه علوم1در ایران و چند کشور دیگر (به تصویر صفحه مراجعه شود)(1)این شاخهها توسط موسسه ISI تعیین شدهاند.
همانطور که مشاهده میشود اگرچه تعداد مقالات ترکیهدر زمینه طب بالینی بیش از چهار برابر نیوزلند میباشد اما S xi آنها بهخوبی نشان میدهد که طب بالینی این کشور عملکرد بسیار بهتری(4/3 برابر)داشته است مقایسه S xi دیگر شاخهها برای این دو کشورو مشاهده اختلاف فاحش آنها در تمام موارد(تا حد 23 برابری در مورداقتصاد و بازرگانی یا 22 برابری در زمینه محیط و اکولوژی!)این سوال رامطرح میکند که چگونه کشور نه چندان پر آوازه نیوزلند به چنین مهمیدست یافته است؟ از طرف مقابل مقایسه S xi دو کشور ترکیه و هند بار دیگر نشان میدهد کهنمیتوان به صرف زیاد بودن تعداد مقالات یک کشور آن را موفقتر و در رتبهبهتری در عرصه تولید علم دانست.
در این رابطه به جای درصد جمعیت یک کشور، (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 3-مقاسه عملکرد شاخههای 22 گانه علوم در ایران در زمینه تولید علم با توجه بهمقادیر X i آنان."