Abstract:
مطابق روششناسی قرائت متنی،مفسر هر متن صرفا با تمرکز بر خود متن میتواند معنای آن را دریابد.این روششناسی مبتنی بر دو فرض اساسی است:یکی اینکه متن یک ابژه خودکفا بوده و دارای جهانی مستقل و خودمختار است و مفسر با تأمل در این جهان قادر است معنای متن را بدون توجه به قصد و نیت مؤلف و نیز بدون نیاز به شناخت زمینه اجتماعی-تاریخی پیدایش آن درک کند.دیگر اینکه،متون خصوصا متون کلاسیک،متضمن سؤالات اساسی و دائمی و ایدههای عام و فرازمانی است که بشر همواره در طول تاریخ با آنها درگیر بوده و خواهد بود.اسکینر ضمن نقد و نفی این دو فرض به نقد روششناسی قرائت متنی میپردازد و ناکفایتی آن را در فهم اندیشههای سیاسی نمایان میسازد.در این مقاله،روششناسی قرائت متنی و نقد اسکینر بر آن مورد تحلیل و نقد قرار گرفته و از این رهگذر چه به لحاظ سلبی و چه به لحاظ ایجابی نکاتی مفید و آموزنده در روششناسی تاریخ مفاهیم و ایدههای سیاسی مطرح شده است.
Machine summary:
"این روششناسی مبتنی بر دو فرض اساسی است:یکی اینکه متن یک ابژه خودکفا بوده
است تا این دیدگاه روششناختی را طرح کند که برای نوشتن تاریخ ایدهها در یک سبک تاریخی مناسب باید آثار و متون
اسکینر در اینگونه مباحث پرداختن به این نکته است که در تلاش برای فهم یک اثر چه
فقط باید بر خود متن تمرکز نمود و فرض بر این است که هر متنی که بهقدر کافی مورد تأمل
اساسی تأکید میکنند که به زعم آنها بشر در طول تاریخ با آنها مواجه بوده است و گویی مضمون این سؤالات همواره ثابت و
پارادایمهای قبلی خود نسبت به آراء و افکار یک متفکر است که آنها را بهطور غیرواقعی به
اسکینر منظور خود از اسطوره دکترین را به دو شکل مطرح کرده و توضیح داده است:
این یکی از ابهاماتی است که از اسطوره دکترین و درواقع از مطالعه صرف متن بدون
از تداوم و پایداری برخی مفاهیم و سؤالات اساسی برای بشر در طول تاریخ است که این امر
خود متفکر درباره قصدش از انجام آن کار و یا حتی به بهای تخفیف آثار او و نادیده گرفتن برخی از آنها که احتمالا آن انسجام را تباه میسازند،صورت میگیرد.
خطر قرار دارد که ممکن است بهطور ناخودآگاه دچار این وسوسه شود که از یک موقعیت
تأکید بر این نکته است که متون کلاسیک متضمن سؤالات و موضوعات دائمی،عام و جهانشمول بوده و میتوان بدون توجه به زمانه و زمینه اجتماعی و تاریخی آن متون به فهم
نادرست و اشتباه است و لذا روششناسی مبتنی بر این مفروض نیز ضرورتا برای هدایت"