Abstract:
برای تجارت الکترونیکی تنها ایجاد یک سایت روی شبکه اینترنت مهم و ضروری نیست بلکه موفقیت در این امر به موارد دیگری نیز بستگی دارد که در این تحقیق به آنها پرداخته میشود.پژوهش حاضر کوشش مینماید تا برخی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر بانکداری الکترونیکی بانک اقتصاد نوین در کلان شهر مشهد را بررسی نماید.این تحقیق مدل روابط تعهد-اعتماد و همچنین عامل جذابیت در استفاده از بانکداری اینترنتی را در مقطع زمانی 1386 ارزیابی میکند.تحلیل دادهها توسط فنون تحلیل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل انجام گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد هردو عامل جذابیت و اعتماد اثر مثبت معناداری بر تعهد دارند. وجود عاملی چون قیمتهای معقول،دسترسی آسان،شهرت که موجب جذابیت بیشتر و عواملی چون ریسک(خطر)پایین دریافتی،تکنولوژی(فناوری)محور بودن و تجربیات خوشایند گذشته که سبب اعتماد میشود تأثیر مثبتی بر استفاده هرچه بیشتر کاربران از خدمات جدید بانکداری میگذارد.
Machine summary:
"فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،شماره 10 و 11،پاییز و زمستان 1386،صفحات 112-130ارزیابی تأثیر بانکداری اینترنتی بر تعهد،اعتماد و جذابیت استفاده از خدمات الکترونیکی صنعت بانکداری: مطالعهء موردی بانک اقتصاد نوین دکتر حسین وظیفهدوست* استادیار دانشکدهء مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران راحله نیکنژاد طهرانی** کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(بازاریابی) تاریخ دریافت:29/2/1387 تاریخ پذیرش:22/7/1387چکیده برای تجارت الکترونیکی تنها ایجاد یک سایت روی شبکه اینترنت مهم و ضروری نیست بلکه موفقیت در این امر به موارد دیگری نیز بستگی دارد که در این تحقیق به آنها پرداخته میشود.
به طور خلاصه میتوان گفت که،ضرایب مسیر متغیر برونزای ارزش مشترک بر متغیر درونزای اعتماد مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی بانک اقتصاد نوین 41/0-منفی و غیر معنادار به دست آمد که وجود این رابطهء منفی و غیر معنادار قابل تأمل است.
لیکن ضریب مسیر متغیر برونزای رفتار فرصتطلبانه بر اعتماد مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی بانک اقتصاد نوین 54/4،مثبت و معنادار به دست آمده است،که در نتیجه فرضیهء بالا نیز معنادار بوده و مورد تأیید قرار میگیرد.
ضریب مسیر متغیر برونزای ارتباطات بر جذابیت خدمات بانکداری الکترونیکی بانک اقتصاد نوین 75/8،مثبت و معنادار به دست آمده است،که در نتیجه فرضیهء بالا نیز معنادار و مورد تأیید قرار میگیرد.
ضریب مسیر متغیر برونزای ارزش مشترک بر تعهد مشتریان در خدمات بانکداری بانک اقتصاد نوین 71/5،مثبت و معنادار به دست آمده است،از اینرو فرضیهء بالا نیز معنادار و مورد تأیید قرار میگیرد.
ضریب مسیر متغیر درونزای جذابیت مشتری بر تعهد مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی،با ارزش 19/3 t در سطح 05/0> P مثبت و معنادار است،در نتیجه فرضیهء صفر رد میشود."