Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی پاسخهای ضربان قلب،اکسیژن مصرفی و هزینهء انرژی در دانشآموزان 12 تا 13 ساله هنگام حمل کوله پشتیهای مدرسهای است.بدین منظور 15 پسر با میانگین قد(به تصویر صفحه مراجعه شود) سانتیمتر و وزن(به تصویر صفحه مراجعه شود)کیلو گرم به طور داوطلبانه در آزمونهای مختلف(شامل حمل کوله پشتیهایی با اوزان 8،5/10 و 13 درصد وزن بدن و نیز راه رفتن بدون کیف با سرعت 9/3 کیلو متر بر ساعت و به مدت 15 دقیقه برروی تریدمیل)شرکت کردند.ضربان قلب HR ،اکسیژن مصرفی VO(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) و هزینهء انرژی EE در هر یک از آزمونها و در سه حالت استراحت،فعالیت(15 دقیقه راه رفتن)و ریکاوری(3 دقیقع پس از راه رفتن)با دستگاه گاز آنالایزر اندازهگیری شد.نتایج نشان داد در شرایط باری 5/10 و 13 درصد وزن بدن، VO(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) و EE در حین فعالیت و نیز 3 دقیقه پس از آن به طور معناداری بیشتر از شرایط باری 0 و 8 درصد بود(به تصویر صفحه مراجعه شود).همچنین مقادیر متغیرها 3 دقیقه پس از حمل کوله پشتی 8%به سطحی نزدیک به سطوح پایهء استراحتی بازگشت(به تصویر صفحه مراجعه شود)،در حالی که 3 دقیقه پس از حمل کوله پشتیهای 5/10 و 13 درصد،هنوز به طور معناداری بیشتر از سطوح استراحتی بود (به تصویر صفحه مراجعه شود).بین حمل کوله پشتی 8 درصدی و راه رفتن بدون بار،تفاوت معناداری در حین فعالیت یا 3 دقیقه پس از آن در این متغیرها وجود نداشت(به تصویر صفحه مراجعه شود).بنابراین بار معادل 8%وزن بدن معیار مطلوبی است که برای وزن کوله پشتی دانش آموزان نوجوان پیشنهاد میشود.
Machine summary:
"سانتیمتر و وزن(به تصویر صفحه مراجعه شود)کیلو گرم به طور داوطلبانه در آزمونهای مختلف(شامل حمل کوله
انرژی دانشآموزان 10 ساله بررسی کرده،دریافتند حمل کوله پشتی معادل 20%وزن بدن در
آموزان)؛3)حمل کوله پشتی معادل 5/10%وزن بدن(775/5 کیلو گرم)؛
نتایج حاکی از این بود که VO(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) و EE هنگام حمل کوله پشتیهای معادل
و EE ،3 دقیقه پس از حمل کوله پشتی معادل 8%وزن بدن به سطحی نزدیک به سطوح پایهء
استراحتی کاهش یافت(به تصویر صفحه مراجعه شود)و 3 دقیقه پس از حمل کوله پشتیهای معادل 5/10 و 13
درصد وزن بدن همچنان به طور معنیداری بیشتر از سطوح پایهء استراحتی بود(به تصویر صفحه مراجعه شود).
همچنین نتایج نشان داد بین شرایط حمل کوله پشتی معادل 8%وزن بدن و راه رفتن بدون
کیف(0%وزن بدن)تفاوتهای معنیداری در مقادیر VO(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) و EE در حین حمل یا 3 دقیقه پس از آن وجود نداشت(به تصویر صفحه مراجعه شود).
نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین مقادیر انرژی مصرفی دانشآموزان در حین و پس از حمل
دقیقه پس از حمل کوله پشتی معادل 8 درصد وزن بدن اکسیژن مصرفی به طور معنیداری
وزن بدن، VO(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) را به طور معنیداری نسبت به حمل کوله پشتی معادل 10%وزن بدن افزایش
با این حال ایشان دریافتند که VO(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) ،5 دقیقه پس از حمل کوله پشتی 10 درصدی به
دانشآموزان دختر انجام شود؛ 2)با توجه به اینکه در پژوهش حاضر تنها اثر متقابل بین وزن کوله پشتی و تغییرات"