Abstract:
تحقیق حاضر،به بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان از دیدگاه مدیران پرداخته است. بهطورکلی،در پذیرش هر نوع نوآوری،دو عامل نقش اساسی دارند:عامل اول،مربوط به ویژگیهای خود تکنولوژی جدید است و عامل دوم هم مربوط به متغیرهای جمعیتی است بدیهی است که تاثیر هر کدام از عوامل مزبور در جوامع و فرهنگهای مختلف،متفاوت میباشد.با توجه به این که بانکداری الکترونیکی نیز یک نوع نوآوزی محسوب میشود،لذا از این حکم مستثنا نیست.بدین منظور،با هدف شناسایی تاثیر عوامل تکنولوژیکی و جمعیتی بر پذیرش بانکداری الکترونیکی و ارایه راهکارهای مناسب جهت جذب مشتریان،کلیه مدیران بانک صادرات خراسان شمالی به عنوان جامعه مورد مطالعه، انتخاب شدند و جهت سنجش نظریات آنان پرسشنامه توزیع شد.نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. سپس براساس آمار توصیفی و استنباطی،دادههای جمعآوری شده از پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتیجه تحقیق به دست آمده نشان میدهد که ویژگیهای خود بانکداری الکترونیکی مانند مزیت نسبی،سهولت،آزمونپذیری،سازگاری و ریسک،در پذیرش بانکداری الکترونیکی نقش موثری دارند،ولی متغیرهای جمعیتی مانند درآمد،سن،وضعیت تحصیل و وضعیت تأهل نقش چندانی در پذیرش بانکداری الکترونیکی ندارند.لذا میبایست بیشترین تمرکز را متوجه ویژگیهای خود بانکداری الکترونیکی نمود.
Machine summary:
"در مورد فرضیه فرعی دوم،یعنی وجود رابطه معنیدار بین بانکداری الکترونیکی به علت سهولت در استفاده با میزان پذیرش آن توسط مشتریان،تجزیه و تحلیلهای آماری نشان داد که ضریب همبستگی بین این دو متغیر برابر 602/0 است که نشاندهنده همبستگی نسبتا قوی بین این دو متغیر است.
در مورد فرضیه فرعی سوم که بررسی وجود رابطه معنیدار بین مشاهدهپذیری و میزان پذیرش بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان را موردتوجه قرار داده است، تجزیه و تحلیلهای آماری،ضریب همبستگی بین این دو متغیر را 424/0 نشان دادهاند که نشانه همبستگی نسبتا قوی بین این دو متغیر است.
در فرضیه فرعی چهارم راجع به رابطه معنی دار بین بانکداری الکترونیکی به علت سازگاری بیشتر و میزان پذیرش آن توسط مشتریان،تجزیه و تحلیلهای آماری بین این دو متغیر نشان داد که ضریب همبستگی مابین آنها برابر با 532/0 میباشد که نشاندهنده همبستگی نسبتا قوی بین این دو متغیر است.
فرضیه فرعی ششم در مورد وجود رابطه معنیدار بین بانکداری الکترونیکی به علت ریسک کمتر با میزان پذیرش آن توسط مشتریان،تجزیه و تحلیلهای آماری ضریب همبستگی بین این دو متغیر را 643/0 نشان داد که بیان کننده همبستگی قوی بین این دو متغیر است.
با توجه به رابطه مثبت بین آزمونپذیری و میزان پذیرش، توصیه میشود که فرصت آزمودن خدمات متنوع بانکداری الکترونیک برای مشتریان فراهم شود تا آنها بتوانند از طریق آزمون و خطا،بهترین روش را انتخاب کنند،زیرا این عامل نقش موثری در پذیرش خدمات بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان دارد."