Abstract:
امروزه مسأله اخلاق یکی از ضرورتهای اساسی در سازمانها میباشد و پرداختن به آن در سازمانها امری گریزناپذیر است.مطالعات اخلاق در دنیای مدیریت و سازمان ذیل عناوین مختلفی چون اخلاق مدیریت،اخلاق سازمانی،اخلاق کار و... انجام گرفته است و مطالعهی مرزهای این دانشها برای تفکیک گزارههای مطرح شده در هریک از آنها ضروری است.در این مقاله ابتدا از منظر فلسفی به موضوع علم پرداخته میشود؛آنگاه عناوین مطالعات اخلاقی مرتبط با مدیریت و سازمان که عبارتند از:اخلاق کار،اخلاق حرفهای،اخلاق سازمانی،اخلاق کسب و کار و اخلاق مدیریت،مطرحشده و باتوجه به تعاریف صاحبنظران و کنکاش در مباحث آنها سعی میشود که مرز مشخصی بین این حوزهها ترسیم گردد تا بتوان جایگاه گزارههای مطرحشده در این حوزهها را شناسایی نمود.
Machine summary:
"در این مقاله ابتدا از منظر فلسفی به موضوع علم پرداخته میشود؛آنگاه عناوین مطالعات اخلاقی مرتبط با مدیریت و سازمان که عبارتند از:اخلاق کار،اخلاق حرفهای،اخلاق سازمانی،اخلاق کسب و کار و اخلاق مدیریت،مطرحشده و باتوجه به تعاریف صاحبنظران و کنکاش در مباحث آنها سعی میشود که مرز مشخصی بین این حوزهها ترسیم گردد تا بتوان جایگاه گزارههای مطرحشده در این حوزهها را شناسایی نمود.
business عرضهی کالاها و خدمات به رقابت میپردازد؛1نه انواع دیگر سازمانها را و گاهی نیز در معنی دوم که عامتر است،کسبوکار معادل تجارت در نظر گرفته میشود؛لذا اخلاق کسبوکار معادل اخلاق تجارت میباشد و قواعد اخلاقی مبادلات تجاری را انجام میدهند،2که در این معنا با اخلاق در علم اقتصاد همخانواده گشته و مسایل مشابهی را بررسی میکند.
management ethics بحث و نتیجهگیری در این نوشتار ابتدا بحث موضوع علم مطرح گردید و از آن به عنوان وجه تمایز علوم از یکدیگر یاد شد؛سپس موضوع علم اخلاق تبیین شده و حیطههای مختلف این دانش در مطالعات مدیریت و سازمان مورد بررسی قرار گرفت؛اخلاق کار(شغلی)، اخلاق حرفهای،اخلاق کسبوکار(در معنای اول)و اخلاق مدیریت،اصناف مشابهی از علم اخلاق هستند و به گزارههای اخلاقی یک حیطه خاص اشاره میکنند؛درحالی که اخلاق سازمانی و اخلاق کسبوکار(در معنای دوم)اصناف متفاوتی از این دانش بوده و به چگونگی مدیریت اخلاق در سازمان پرداخته و از روابط سیستمی حاکم بر آن سخن به میان میآورند."