Abstract:
به منظور شناخت وضعیت گذشته و حال آموزش ضمن خدمت در کشورهای پیشرفته صنعتی و تأثیر روندهای اقتصادی و اجتماعی بر آن،این مقاله نوشته شده است.در این مقاله ضمن بهرهگیری از نظریات و تحقیقات صاحبنظران،کوشش شده آرای موافقان و مخالفان آموزش در سازمانها تجزیه و تحلیل شود.در این میان، نظر موافقان آموزش ضمن خدمت در سازمانهای برجستگی خاصی دارد.بههرحال آموزش در فرایند توسعه اقتصادی سازمانها یکی از اهرمهای نیرومند توسعه به شمار میرود.بالندگی سازمانها،که آموزش ابزار این بالندگی است،زمینههای توسعه را هموار میسازد.
Machine summary:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 1-شبکه ارتباطی مسوول آموزش استفاده از منابع خارجی از سازمان در برنامههای آموزشی مزایای زیادی به همراه دارد،زیرا آنها فنون و مهارتهایی را فراهم میآورند که معدود سازمانهایی قادر به حفظ آن فنون و مهارتها در داخل سازمان هستند و از این طریق میتوانند بدون نگرانی درباره چگونگی سرگرم نگاه داشتن کارآموزان فقط به فکر فراهم آوردن امکانات لازم برای برنامههای آموزشی خوب باشند.
محققان با در نظر گرفتن مسأله وسیعتر ارزشیابی آموزش به طور کلی و نه تجربی دانشجویان نتیجه گرفتند که: ارزشیابی عمدتا مشکل است ولی تحقیقات نشان میدهد که شرکتهایی که بیشترین نگرش مثبت را دارند(و بیشترین برنامههای آموزشی را پیاده میکنند)معمولا معیارهای مناسبی را انتخاب میکنند که با هدفهای منابع انسانی در ارتباط باشد (استخدام،نگهداری،شغل مدیریتی)و همچنین تمایل دارند تا نسبت به ارزشیابی پرهزینه و مشکل که با نتایج پایین و ناچیز در ارتباط است تجدیدنظر کنند.
لیستی از برنامه مقدمات کار به صورت ذیل خلاصه میشود: -سازمان شامل تاریخچه،توسعه،مدیریت و فعالیت -سیاستهای پرسنلی -شرایط استخدام شامل قوانین انضباطی و ترتیبات اتحادیهای -خدمات و سودهای مستخدم -تسهیلات فیزیکی -ماهیت کلی کاری که قرار است انجام بگیرد -سرپرست -اقدامات ایمنی و قوانین تشکیلاتی -روابط شغلی جدید با دیگران -تفسیر کلی و همهجانبه از شغل -مقدمه شروع کار -پیگیری پس از چند هفته اگرچه این نکات جامع است،تبدیل آنها به یک برنامه مؤثر بعید به نظر میرسد مگر اینکه بهطور دقیق و همهجانبه درکار زمانبندی،رفتار و جوهر تطبیق اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد."