Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه ویژگیهای عصب روان شناختی کودکان خردسال با ناتوانیهای یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و عادی پیش از دبستان، انجام شده است.
روش: این پژوهش با روش علی- مقایسه ای انجام گرفته است. نمونه پژوهش 20 نفر از کودکان خردسال 6-4 سال با ناتوانیهای یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و 20 نفر کودک خردسال 6-4 سال عادی (بدون ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی) پیش از دبستان شهر اصفهان بودند که پس از دو مرحله نمونه گیری، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و اجرایی آزمونهای تشخیصی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، عبارت از آزمون عصب روان شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر و فهرست وارسی نشانه های ناتوانیهای یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی کودکان خردسال پیش از دبستان بود.
یافته ها: داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد کودکان خردسال با ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی (بدون ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی) در جنبه های عصب روان شناختی همچون کارکردهای اجرایی/ توجه، زبان، کارکردهای حسی- حرکتی، پردازش بینایی- فضایی، حافظه و یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: کودکان خردسال مبتلا به ناتوانی یادگیری پیش از دبستان دارای نارساییهای عصب روان شناختی هستند که باید با ابزارهای معتبر تشخیص زودهنگام داده شوند تا مداخلات مناسب زودهنگام برای بهبود آن طراحی شود.
Objective: This ex-post facto research compares neuropsychological aspects of preschoolers with and without neuropsychological/developmental learning disabilities.
Method: 20 preschoolers with and without neuropsychological/developmental learning disabilities aging 4 to 6 were recruited utilizing a multiple stage randomized cluster sampling. The instruments included NEPSY، Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI)، and a checklist consisting of neuropsychological /developmental learning disabilities for preschoolers.
Results: The results showed a significant difference between the neuropsychological aspects of children in the two groups. Accordingly، we can suggest that preschoolers with learning disabilities had serious problems with their neuropsychological functions.
Conclusion: This study stresses on assessment of neuropsychological and executive functions in preschool children showing learning difficulties.
Machine summary:
فهرست @مقایسه ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان خردسال با ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی/تحولی و عادی پیش از دبستان 1 احمد عابدی،دکتر مختار ملکپور،دکتر حسین مولوی،دکتر حمید رضا عریضی،دکتر شعله امیری @تأثیر درمانشناختی-رفتاری بر عملکرد حل مسئله ریاضی دانشآموزان دختر دچار اختلال در ریاضیات پایه پنجم 19 منیره رئیسی یزدی،دکتر شعله امیری،دکتر حسین مولوی @سرعت بریلخوانی با کدام دست بیشتر است؟یک مطالعه نوروسایکولوژیک 34 دکتر احمد علیپور،مژگان آگاه هریس،ناهید یوسفپور @بررسی کاربرد هنرهای نمایشی در رشد اجتماعی دانشآموان کم توان ذهنی 43 زرین سادات لاریجانی،نرگس رازقی @مقایسهء بهزیستی روانشناختی مادران با و بدون دانشآموزان ابتدایی کمتوان ذهنی:اثر سبکهای مقابلهای 53 دکتر فرزانه میکائلی منیع @اثربخشی درمانگری رفتاری و شناختی-رفتاری بر کاهش نشانههای بالینی اختلالنارسایی توجه/فزونکنشی کودکان 69 دکتر میرمحمود میرنسب،دکتر محمود منصور،دکتر غلامعلی افروز،دکتر باقر غباریبناب،دکتر احمد بهپژوه @الگوی گرفتن قلم در دانشآموزان کمتوان ذهنی 85 فاطمه هداوندخانی،دکتر هادی بهرامی،فاطمه بهنیا،مژگان فرهبد،دکتر مسعود صالحی @بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری دانشآموزان دورهء ابتدایی شهر تهران 98 دکتر محمد مهدی اسلامیه @کنگرهها و همایشهای بین المللی 110 @چکیده مقالات به انگلیسی 112 اساتید محترمی که در داروی مقالات این شماره همکاری داشتهاند: 1-دکتر علیرضا آقایوسفی 2-دکتر حسین اسکندری 3-خانم ابراهیمی 4-دکتر احمد بهپژوه 5-آقای بهنام بهراد 6-دکتر حمید رضا وراعتماد 7-دکتر عصمت دانش 8-آقای حجت اله راغب 9-دکتر حسین زارع 10-دکتر اسماعیل سعدیپور 11-دکتر مریم سیف نراقی 12-آقای محمد رضا ظروفی 13-دکتر احمد علیپور 14-دکتر حمید علیزاده 15-دکتر باقر غباری بناب 16-خانم مژگان فرهبد 17-خانم پری گلانی 18-آقای رضا متقیانی 19-دکتر الهه محمد اسماعیل 20-آقای اصغر مینایی 21-دکتر مجید یوسفی لویه 22-دکتر یونسی (کرونین-کولومب و براون،1997).
به منظور انجام این پژوهش،فرضیههای زیر مورد بررسی و آزمون قرار گرفتهاند: 1-بین کارکردهای اجرایی/توجه کودکان خردسال با ناتوانی یادگیری عصب روانشناختی/ تحولی و کودکان خردسال عادی تفاوت وجود دارد.