Abstract:
هدف:این پژوهش به منظور بررسی میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان فارس انجام شده است.روش:این تحقیق بر روی نمونهای به حجم 1445 نفر صورت گرفت.از این تعداد 749 نفر دانشآموز پسر،696 نفر دانشآموز دختر،613 دانشآموز روستایی و 832 دانشآموز شهری بودند که به روش طبقهای و خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) به منظور شناسایی اختلالهای رفتاری در دانشآموزان و نیز یک پرسشنامه عوامل جمعیت شناختی استفاده شد.برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی مانند فراوانی و درصد و برای پاسخگویی به سؤالات و فرضیات پژوهش از آزمون خی دو استفاده شد.یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد که 4/22 درصد دانشآموزان مبتلا به اختلالهای رفتاری هستند.میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانش آموزان پسر بیشتر از دانشآموزان دختر و در دانشآموزان شهری بیشتر از دانشآموزان روستایی بود.علاوه بر این،میزان شیوع اختلالهای رفتاری و دانشآموزان پایه سوم بیشترین و دانشآموزان پایه پنجم کمترین بود.در این پژوهش مشخص شد که رابطه معناداری میان اختلالهای رفتاری و جنسیت،شهری و روستایی بودن،تحصیلات مادر و شغل پدر .وجود دارد.قابل ذکر است که در این مطالعه بین تحصیلات پدر،شغل مادر،فوت والدین با اختلالهای رفتاری رابطه معناداری به دست نیامد.نتیجهگیری:شیوع اختلالهای رفتاری در بین کودکان و نوجوانان نسبتا بالاست و از آنجایی که اختلالهای رفتاری بر عملکرد تحصیلی،اجتماعی و حرفهای کودکان و نوجوانان به طور چشمگیری تاثیر منفی میگذارد و احتمال ابتلا به بیماریهای روانی در دوره بزرگسالی را افزایش میدهند؛بنابراین،ضروری است که مسئولین و دستانداکاران امر تعلیم مسئله اختلالهای رفتاری کودکان را مورد توجه ویژه قرار دهند.
Machine summary:
"نتیجه آزمون خی دو محاسبه شده با درجه آزادی 1 نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشآموزان شهری و روستایی وجود دارد و میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان شهری به طور معناداری بیشتر از دانشآموزان روستایی است(01/0> p و 42/49-(1)2 x .
ر:آیا رابطه معناداری بین میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان و شغل پدر وجود دارد؟جدول 5-میزان شیوع اختلالهای رفتاری بر حسب شغل پدر (تصویرتصویر) همانگونه که در جدول 5 دیده میشود میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دارای پدران بیکار با 9/28 درصد بیشترین و در دانشآموزان دارای پدران کشاورز با 4/13 درصد کمترین است.
نتیجه آزمون خی دو محاسبه شده با درجه آزادی 5 نشان داد که تفاوت معناداری بین میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان و شغل پدران دانشآموزان وجود دارد(01/0> p و 80/26-(5)2 x .
ه:آیا رابطه معناداری بین میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان و تحصیلات مادر وجود دارد؟جدول 8-میزان شیوع اختلالهای رفتاری برحسب تحصیلات مادر (تصویرتصویر) همانگونه که در جدول 8 دیده میشود میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دارای مادران بیسواد با 26 درصد بیشترین و در دانشآموزان دارای مادران با تحصیلات دیپلم با 4/16 درصد کمترین است.
ی:آیا رابطه معناداری بین میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان و فوت والدین وجود دارد؟جدول 9-میزان شیوع اختلالهای رفتاری برحسب فوت والدین (تصویرتصویر) همانگونه که در جدول 9 دیده میشود میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دارای والد فوت کرده با 31 درصد بیشترین و در دانشآموزان فاقد والد فوت کرده با 9/21 درصد کمترین است."