Abstract:
اختلالات اضطرابی از جمله اختلالات شایع کودکان هستند و میتوانند زمینهساز بسیاری از اختلالات دیگر باشند.این اختلالات اغلب با عملکرد مؤثر فرد در حوزههای دیگر تداخل دارد.شیوع این اختلال در کودکان از 14 تا 19 درصد میباشد و اغلب با اختلالات دیگر نظیر افسردگی و یا اختلالات رفتاری مهار گسیخته تظاهر مییابد.کودکان با اختلالات اضطرابی همچنین در معرض خطر بالای استفاده از مواد،خودکشی و اختلالات روانپزشکی در دوران نوجوانی و بزرگسالی هستند. بنابراین شناسایی علل و مداخله بر علائم اضطراب و بررسی دیدگاههای مختلف در این زمینه مهمترین درمانهای رایج آورده شده است.
Machine summary:
"شمیر،انگر و رپی(5002)نیز در پژوهشی نتیجه گرفتند که کودکان مضطرب مادران مضطرب دارند و بر نقش عوامل محیطی تأکید داشتند و همچنین ویلیام سون،فاربر و ریان(5002)به اثر رویدادهای پر تنش به وپژه رویدادهایی که خارج از کنترل کودک بودند در بروز اضطراب پیبردند.
دیدگاه شناختی-رفتاری الگوی شناختی-رفتاری بر فرآیند یادگیری و اثرات محیط تأکید میکند و نیز اهمیت عوامل میانجی شناخت و پردازش اطلاعات در ایجاد و درمان اختلالات روانشناختی را مورد تأکید خاص قرار میدهد(کندال، 3991،به نقل از کندال/نجاریان و داوودی،4831).
علاوه بر این،مادران مضطرب به فرزندانشان استقلال کمتری میدهند،نتایج پژوهش دیگری نشان داد که مداخلههای والدین با اضطراب جدایی ارتباط دارد زیرا والدینی که تمام وظایفی را که کودکان باید بهطور مستقل انجام دهند به عهده میگیرند باعث میشوند کودکانشان تجربههای کافی به دست نیاورند و به مراقبشان وابسته شوند(وود، 6002).
این شیوه بهو یژه میتواند به مشاوران کمک کند تا با کودکان آشنا شوند و رابطهی دوستانهتری با درمان- جویانی که اضطراب و ترس دارند یا مایل نیستند صحبت کنند برقرار کنند(تامپسون و رودولف/ طهوریان،4831).
والدین کودکان مضطرب از راه آموزش مهارت هایی برای کار با کودکانشان میتوانند به عنوان درمانگران غیرحرفهای رفتاری-شناختی بهطور مؤثری اضطراب کودکانشان را کاهش دهند(تینمن،مری و تامپکینز،6002؛برنستین،لین و وایگان،5002).
با توجه به اینکه انحرافات شناختی در میان کودکان مضطرب رایج است و همچنین باورهای غیرمنطقی یا تفکر خود آزارندهی کودک واکنش خشم و افسردگی و اضطراب را تشدید میکند(واترز،8991)،درمان رفتاری-شناخت مداخلهای مؤثر برای انحرافات شناختی(آلفانو،2002)و مؤثرترین درمان برای اضطراب کودکان میباشد(هادسون و تیلور،5002؛ ماناسیس،0002).
پیش از تعیین برنامههای درمانی باید در ارزیابی مهارتهای اجتماعی این کودکان دقت لازم به عمل آید و از درمانشناختی برای تغییر ادراکات نادرست دربارهی مهارت اجتماعی فردی استفاده شود(کرت رایت و همکاران،3002)."