Abstract:
باتوجه به اهمیت آموزش نیروی کار در افزایش رشد اقتصادی،هدف این پژوهش بررسی رابطه علیت گرنجری میان هزینه آموزش عالی و تولید ناخالص داخلی واقعی در ایران است.در این پژوهش،از سه روش آزمون علیت گرنجری استاندارد،روش هشیائو و روش ardl برای آزمون این فرضیه که هزینه آموزش عالی علت(گرنجری)رشد اقتصادی است،استفاده کردهایم.دوره مورد بررسی سالهای 83-1353 است.نتایج نشان میدهد که در اقتصاد ایران هیچیک از متغیرهای نام برده،علت دیگری نیست.این نتیجه از طریق هر سه روش تأیید شده است.
Higher education is important to the socio-economic development. This paper examine the causality between investment in higher education and gross domestic product (GDP) in Iran. To this end، standard Granger causality test، Hsiao test، and ARDL method have been applied to test the hypothesis that investment in higher education causes GDP to rise. The period of the study is 1974-2004. The findings of the research show that investment in higher education neither causes GDP، nor is caused by GDP. . All three methods confirm this result.
Machine summary:
"در این حالت نیر یک رابطه بلندمدت بین متغیرها در این سطح از اعتماد وجود ندارد؛ازاینرو،رابطه علیت گرنجری یکطرفه از متغیر هزینه آموزش عالی به متغیر تولیدناخالص داخلی وجود نداشته که با نتیجه روشهای علیت گرنجری استاندارد و هشیائو یکسان است.
نتایج روش علیت گرنجری استاندارد مدل var در آزمون علیت گرنجری،برای آزمون این فرضیه که lrec علت گرنجری؟؟؟ lrgdp نیست،به شکل زیر است: (12)(به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر برای i-2,1,...
نتایج روش ardl وجود رابطه تعادلی بلندمدت بین متغیرهای هزینه آموزش عالی و تولید ناخالص داخلی با استفاده از روش ardl مسألهای است که در این زیر بخش آزمون میکنیم.
بنابراین،در این حالت نیز وجود یک رابطه بلندمدت بین متغیرها در این سطح از اعتماد تأیید نمیشود و میتوان استنباط کرد که رابطه علیت گرنجری یکطرفه از متغیر هزینه آموزش عالی به متغیرتولید ناخالص داخلی بدون نفت وجود ندارد.
نتیجه به دست آمده در این پژوهش نشان میدهد که هزینههای انجام شده برای تحصیلات عالی در دانشگاههای کشور در دوره مورد بررسی،به اندازهای نبوده است که بتواند تولید علم را در جهت رشد درآمدهای کشور و توسعه اقتصادی آن افزایش دهد.
نتایج به دست آمده توسط آزمونهای علیت گرنجری استاندارد،هشیائو و ardl نشان میدهد که رابطه علیت یکطرفه از تولید ناخالص داخلی بدون نفت به سوی هزینه آموزش عالی وجود ندارد.
هدف از این پژوهش،بررسی رابطه علیت گرنجری میان تولید ناخالص داخلی واقعی و هزینه آموزش عالی در ایران و دوره مورد بررسی 53-1383 است.
نتایج به دست آمده توسط آزمون علیت گرنجری استاندارد نشان میدهد که رابطه علیت یکطرفه از تولید ناخالص داخلی واقعی به سوی هزینه آموزش عالی وجود ندارد."