Machine summary:
"گزارش الف-نمونهء بنیادی آیین پس،از چه روی کلیسای روم،تاریخی که روز زاده شدن او نیست و جشن زادروز که از آیین مسیحیان نیست را به نام زادروز عیسی جشن میگیرد؟چرا این روز و نه روزی دیگر را؟ بر این پایه،خردپذیر است بپنداریم که جشنی و آیینی در میان بوده و در این تاریخ برگزار میشده و اکنون کلیسای روم آن را به وام گرفته و گرتهبرداری کرده است.
به هر روی،چنین مینماید که بینش مهری ایرانی از سه راه در اندیشه رومیان رخنه کرده،به پایندگی هرچه بیشتر در جهانبینی ایشان جای گرفت: یکم:کوچنشینهای ایرانی«آسیای کوچک»(ترکیه کنونی)،که هم از روزگار گشوده شدن آن سرزمین به دست«کوروش بزرگ»برپا شده ماندگار گشته بودند.
میتوان پذیرفت که از دید رومیان،راز بزرگ ایستادگی ایرانیان،که برای سدههای دراز کشور و کیان خود را نگهداشته بودند،در سامانهء ارزشگذاری مهری ایرانیان،و سازمانپذیری ایشان برپایه این بینش میبود13.
از دیگر سوی،این پدیدهای است شناخته شده که«دینواره»*ها با «دین»**درهم میآمیزند و دین را،در پایان راه،به روشی که خود درمییابند بازگویی15 میکنند.
R. Russel -استادم شادروان مهرداد بهار بر این باور بود که:«زورخانههای ایرانی بر بنیاد باورهای مهری برپا شده است.
(17)- "Lexikon der Geschichte",Band 2, Lexikon-Institul Bertelsmann,Gu?tersloh,1978,S 21-2 (18)-در جنگی در سال 312«کنستانتین»پیروزی خود را پیایند،دیدن رویایی خواند که در آن«صلیب»نشانهء پیروزی و نماد مسیحین نموده شده بود!تا پیش از این تاریخ هیچ سخنی از صلیب در مسیحیت نبود.
(23)-«کتاب مقدس»،همان،انجیل لوقا،باب 24،آیه 1،و یوحنا باب 20 آیه 19 برپایه آیههای یاد شده،به روشنی میتوان دید که مسیحیان آغاز مسیحیگری،همچون«کلیمیان»،شنبه را روز پایان هفته و غنودن از کار میگرفتند."