Abstract:
سازمانها علیرغم سرمایهگذاریهای سرسام آور سختافزاری و نرمافزاری که برای استقرار مدیریت دانش انجام دادهاند به نتیجه مورد انتظارشان دست نیافتهاند.تحقیق حاضر تلاشی است برای پاسخگویی به این سؤال بنیادین که سازمان با تکیه بر چه رویکردی میتواند به مزیت رقابتی مبتنی بر منابع کلیدی خود دست یابد؟و به عبارتی مسیر بلوغ سازمان در بهرهبرداری از دانش خود چیست و سازمان روی چه فرآیندهایی سرمایهگذاری کند تا پیاده سازی مدیریت دانش در جهت اهداف و نیازهایش باشد؟روش تحقیق بکار گرفته از نظر نوع دادهها کیفی،از نظر ماهیت اکتشافی و از نوع نظریه برخاسته از دادهها است که با نمونهگیری هدفمند و انجام مصاحبهها عمیق و نیمه ساختار یافته(فردی و گروهی)صورت گرفته است،تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مقایسهای انجام شده است.این الگوی فرآیندی نشان میدهد که توسعه مدیریت دانش از طریق یک فرآیند یادگیری چهار حلقهای محقق میشود به گونهای که منابع سازمانی در طی این فرآیند،ارتقاء یافته و به قابلیتها و شایستگیهای محوری سازمان تبدیل میشوند. بنابراین اگر سازمان نتواند محقق شدن این فرآیند را فراهم نماید،سرمایهگذاری انجام شده به هدر خواهد رفت.فرآیند ارائه شده،مراحل توسعه و پیادهسازی مدیریت دانش را توصیف میکند و نقش هر یک از عوامل اساسی همچون فرآیندها و حلقههای یادگیری،منابع سازمانی و استفاده خلاقانه از فناوری اطلاعات را در پیادهسازی مدیریت دانش تبیین مینماید.
Machine summary:
"تحقیق حاضر تلاشی است برای پاسخگویی به این سؤال بنیادین که سازمان با تکیه بر چه رویکردی میتواند به مزیت رقابتی مبتنی بر منابع کلیدی خود دست یابد؟و به عبارتی مسیر بلوغ سازمان در بهرهبرداری از دانش خود چیست و سازمان روی چه فرآیندهایی سرمایهگذاری کند تا پیاده سازی مدیریت دانش در جهت اهداف و نیازهایش باشد؟روش تحقیق بکار گرفته از نظر نوع دادهها کیفی،از نظر ماهیت اکتشافی و از نوع نظریه برخاسته از دادهها است که با نمونهگیری هدفمند و انجام مصاحبهها عمیق و نیمه ساختار یافته(فردی و گروهی)صورت گرفته است،تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مقایسهای انجام شده است.
تحقیق حاضر تلاشی است برای پسخگویی به این سؤال بنیادین که سازمان با تکیه بر چه رویکردی میتواند به مزیت رقابتی مبتنی بر منابع کلیدی خود دست یابد؟و به عبارتی مسیر بلوغ سازمان در بهرهبرداری از دانش خود چیست و سازمان روی چه فرآیندهایی سرمایهگذاری کند تا پیادهسازی مدیریت دانش در جهت اهداف و نیازهایش باشد؟ این تحقیق که بر مبنای مورد کاوی شرکت ایرانخودرو انجام شده است،الگویی فرآیندی برای پیادهسازی مدیریت دانش ارائه میدهد تا سازمانها را در سرمایهگذاری صحیح برای استقرار مدیریت دانش کمک کند."