Abstract:
این پژوهش با هدف تبیین تأثیر مانعزدایی نهضت تولید علم به عنوان راهکار بنیادی در نوآوری فعالیتهای پژوهشی دانشگاهی،با روش تحلیل اسنادی به یافتههای ذیل رسیده است:
1.نهضت تولید علم،فرایندی خاص است که با تغییر عالمانهء نظام آموزشی و پژوهشی مجامع حوزوی و دانشگاهی،ویژگی مصرف کنندگی را به تولید علم و نظریه پردازی تبدیل میکند.
2.عمدهترین پیش بایستهای نهضت تولید علم:سیاستگذاری و ابلاغساز و کارهای لازم برای احیا و تقویت منزلت دانشمندان و محققان،ارائهءساز و کارهای کنترلی برای تعدیل و تطبیق پرروش نیروهای متخصص،اصلاح ساختار نظام آموزش و پرورش، تأسیس مؤسسات علمی و پژوهشی،تقویت منابع مالی در زمینهء تحقیقات و....
3.عمدهترین تأثیر راهبردهای نهضت تولید علم در دانشگاهها:هدفمند کردن تحقیقات دانشگاهی بر حسب نیازهای جامعه،کاهش و حذف چالشهای پیش روی محققانه،ایجاد محیط نوآوری جهانی و بستر اجتماعی و فرهنگی مناسب.
4.عمدهترین تأثیر راهبردهای فوق در بروز شکوفایی و نوآوری در فعالیتهای پژوهشی:ارتقای دانش و تکنولوژی در دانشگاهها،آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و مبتکر،انجام پژوهش جهت توسعهء مرزهای دانش و تکنولوژی و به طور کلی رفع موانع نهضت تولید علم که میتواند به پژوهش دانشگاهی متناسب با نیازهای کشور منجر شود.
The finding of the research in facilitating the science production movement as a principle technique for innovation in• university studies are as follow: science production movement
is a particular process which changes the training & educative system of university & Islamic Hozeh & alters their passive state into active & productive situation. The main pre-requests in science production movement are: exact policy making necessary functions to strengthen the status & respect of scientists & researchers, control techniques in modification& training the experts. reform in education & training system, to found scientific& educative institutes, improvement in financial resources, The main methods of science production movement in universities: university researches based on society requirements; to pay homage to researches; ... The principle influence of above mentioned techniques on innovation & creativity in research activities are: promotion of knowledge & technology in universities, training innovative human sources, development in science & technology & on the whole facilitating the science production movement which is based on society is requirements.
Machine summary:
مدریت در دانشگاه اسلامی 41/سال سیزدهم،شماره 1/بهار 1388 Management In Daneshgah-Eslami,2009(Spring)41,Vol,13,No,1 مانعزدایی از نهضت تولید علم راهکار بنیادی در نوآوری فعالیتهای پژوهشی دانشگاهی مهدی سبحانی نژاد1 عبد الله افشار2 چکیده این پژوهش با هدف تبیین تأثیر مانعزدایی نهضت تولید علم به عنوان راهکار بنیادی در نوآوری فعالیتهای پژوهشی دانشگاهی،با روش تحلیل اسنادی به یافتههای ذیل رسیده است: 1.
4. عمدهترین تأثیر راهبردهای فوق در بروز شکوفایی و نوآوری در فعالیتهای پژوهشی:ارتقای دانش و تکنولوژی در دانشگاهها،آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و مبتکر،انجام پژوهش جهت توسعهء مرزهای دانش و تکنولوژی و به طور کلی رفع موانع نهضت تولید علم که میتواند به پژوهش دانشگاهی متناسب با نیازهای کشور منجر شود.
3. بررسی سؤال سوم پژوهش:راهبردهای تحقق نهضت تولید علم در دانشگاهها در کشور نزدیک به 57000 هزار هیئت علمی در دانشگاههای دولتی و آزاد داریم؛در حالی که تعداد کل اسناد نمایه شده ایران در سال 2008 میلادی،1368 مورد بوده است و نشان میدهد به طور میانگین شاهد تولید یک سند علمی به ازای هر چهار عضو هیئت علمی بودهایم.
(کوکس1،2003؛گابتا2و همکاران،2003) 4-بررسی سؤال چهارم پژوهش:تأثیر راهبردهای فوق در بروز شکوفایی و نوآوری در فعالیتهای پژوهشی اگر مفهوم جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم که در پاسخ مقام معظم رهبری به نامه جمعی از دانش آموختگان حوزهء علمیه قم در تاریخ 16/11/81 و در بیانات ایشان در دیدار اعضای انجمن قلم در تاریخ 18/11/81 مطرح شد عالمانه تبیین شود،نقطهء عطفی در تاریخ ایران خواهد بود.