Abstract:
وقوع قتلهای پیدرپی در پاییز 1377 ایران، که به قتلهای زنجیرهای
معروف گشت، مسأله ترور و اسلامی؟!و یا انسانی؟!بودن آن را به یک بحث داغ داخلی
تبدیل کرد.عملیات تروریستی تابستان 1380 آمریکا نیز، ترور را در صحنه جهانی، بر سر
زبان ئها انداخت.این عملیات در 11 سپتامبر 2001/20 شهریور 1380 انجام شد.در ساعت 7
صبح این روز، حداقل 4 فروند هواپیما به سرقت میرود، و ساعت 45.8 یکی از این
هواپیماها با برج بزرگ تجارت جهانی در نیویورک، و در ساعت 03:9 دومین هواپیما نیز
با برجی دیگر در همین شهر برخورد میکند، همزمان هواپیمای دیگر به پنتاگون اصابت
مینماید.یک هواپیمای دیگر کاخ سفید را هدف میگیرد، ولی به علت درگیری بین کادر
پرواز با هواپیماربایان، هواپیما قبل از برخورد با کاخ سفید، سقوط میکند.هم در
حادثه قتلهای زنجیرهای ایران، و هم، در عملیات تروریستی امریکا، عدهای کوشیدند
این اقدام را به اسلام و مسلمانان رادیکال؟!و بنیادگرا؟!نسبت دهند.بنابراین، مقاله
حاضر میکوشد، به این سؤالات پاسخ دهد:آیا اسلام با ترور موافق است یا خیر؟آیا
مسلمانان اجازه دارند با استناد به سیره معصومین(ع)، به ترور دست بزنند؟و سرانجام
ترور چه نسبتی با مجازات اسلامی دارد؟
Machine summary:
"از جمله:آیات:آیاتی از سورههای انعام، کهف، مائده و اسراء قتل نفس و کشتن انسان را جایز نمیداند و آن را منع کرده است:1-«قل تعالو اتل ما حرم ربکم علیکم الا تشرکوا به شیئا و بالوالدین احسانا و لا تقتلوا اولادکم من املق نحن نرزقکم و ایاهم و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و لا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق ذلکم وصیکم به تعلکم تعقلون» (29) ؛بگو بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده است، برایتان بخوانم:اینکه چیزی را شریک خدا قرار ندهید!و به پدر و مادر نیکی کنید!و فرزندانتان را از(ترس)فقر، نکشید1ما شما و آنها را روزی میدهیم؛و نزدیک کارهای زشت نروید، چه آشکار باشد چه پنهان!و انسانی را که خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانید!اگر به حق(و از روی استحقاق)؛این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش کرده، شاید درک کنید!2-«فانطلقا حتی اذا لقتا غلما فقتله قال اقتلت نفسا زکیة بغیر نفس لقد جئت شیئا نکرا» (30) ؛ باز به راه خود ادامه دادند، تا اینکه نوجوانی را دیدند، و او آن نوجوان را کشت.
مسأله مهم دیگری که در اینجا وجود دارد، آن است که هر کس نمیتواند به تشخیص خود به ترور دست بزند بلکه نخست باید یک مرجع صلاحیتدار که صلاحیت آن از نظر عقل، شرع و افکار عمومی پذیرفته است، مجرم بودن وی را تأیید و سپس فرد یا افرادی واجد شرایط حکم آن مرجع صلاحیتدار که میتواند پیامبر(ص)باشد را به مرحله اجرا در آورند.
به رغم این، پیامبر(ص)و ائمه معصومین(ع)حاضر نشدند در خفا حکم به قتل آنان صادر نمایند، و یا کشندگان آنها را از بازگو کردن واقعه بازدارند، و یا به قصد دستیابی به هدفهای سیاسی نه دینی به آن مبادرت کنند، و یا برای ایجاد رعب و وحشت در مردم که از شاخصههای عملیات تروریستی است، به آن دست بزنند."