Abstract:
داشتن یک پرسش برای آغاز کار پژوهشی کافی نیست.پژوهش عملا با فرضیه آغاز میشود
و نه ضرورتا با طرح یک سوال.خلائی که این مقاله در پی پر کردن آن است عبارتست
از:1-نشان دادن اهمیت فرضیه برای«آغاز عملی»کار پژوهش، 2-رابطه فرضیه با مسأله
پژوهش، 3-تمرکز بر فرضیه های پژوهشی در علوم سیاسی و 4-ساده سازی مباحث مربوط به
فرضیه برای دانشجویان دوره کارشناسی علوم سیاسی.کار پژوهش را بدون فرضیه نمیتوان
آغاز کرد.ممکن است انسان دهها و صدها پرسش در ذهن داشته باشد ولی تنها برای اندکی
از این پرسشهاست که حدسی یا گمانی یا فرضی یا نظری در ذهن دارد.تنها در این حالت
است که میتوان پژوهش را شروع کرد.پرسش به خودی خود عقیم است.پرسش مطلق، بهت و
ابهام را در پی دارد.اما جرقه پژوهش و انگیزه تحقیق آنگاه به وجود میآید که پاسخی
احتمالی و ابتدایی در ذهن نقش میبندد و انسان جستجو گر را به تکاپو برای وارسی یا
ارزیابی یا اثبات یا رد این پاسخ احتمالی وا میدارد.بر خلاف آنچهکه بسیاری تصور میکنند این پرسش نیست که انسان را وادار به تحقیق
میکند.پرسش روی دیگر سکه بهت است.در یک ارزیابی دقیق پرسش صرف یک ابهام گنگ و فلج
کننده است.پرسش تردید است و تردید حرکت را از انسان میگیرد این، پاسخ احتمالی است
که انگیزه حرکت است و انسان را وادار میکند که از خواب تردید بیدار شود.پرسش نوعی
جهل است و جهل(بویژه اگر مرکب باشد)هیچ حرکتی را برای آغاز تحقیق بر نمیانگیزد.
Machine summary:
"از این رو پر بیراه نیست که فرضیه را صرفا یک پاسخ ساده به یک سوال بدانیم اما همانگونه که ذکر آن رفت باید توجه داشته باشیم که این سخن ما دارای ویژگیهایی است که اساسیترین آن عبارتست از پیشبینی یا حدس درباره وجود رابطه بین حداقل دو متغیر.
اما کار پژوهش را بدون فرضیه نمیتوان آغاز کرد ممکن است انسان دهها و صدها پرسش در ذهن داشته باشد ولی تنها برای اندکی از این پرسشهاست که حدسی یا گمانی یا فرضی یا نظری در ذهن دارد.
اگر به جای این فرضیهها پژوهشگر میخواست پژوهش خود را بدون توجه به فرضیه و با پرسشهای ذیل شروع کند یا هیچگاه حرکت نمیکرد یا اینکه به موضوعات متنوعی میپرداخت: 1-نقش آزادی در کشورهایی که فاقد سنت و زیر ساخت لازم برای تحلیل و جذب دادهای کثرت گرایانه هستندچیست؟ نقش ملاحظات محیطی جهانی در سیاست داخلی کشورها چیست؟ این دو پرسش فاقد متغیر وابسته شفافی هستند از اینرو دانشجویان را به عرصههای مختلف و متنوعی سوق میدهند و عملا دانشجو به انشانویسی رو میآورد.
اما هنگامی که برای همین پرسش، فرضیه پیش گفته یعنی«اتحاد با کشورهای خارجی مشارکت سیاسی داخلی را کاهش میدهد»طرح شود مشکل فوق حل میشود و دانشجو بر متغیرهای مشخصی متمرکز میشود و میتواند کار پژوهشی خود را عملا آغاز نماید و مقصود و منظور سوال خود را به گونهای شفاف مشخص نماید."