Abstract:
هدف تحقیق حاضر،مقایسه اولویت نیازهای آموزشی دانشآموزان در درس تربیت بدنی و ورزش دورههای تحصیلی ابتدایی،راهنمایی و متوسطه است.385 متخصص و 2610 معلم تربیت بدنی،2983 دانشآموز و 2533 نفر از والدین دانشآموزان ساکن شهرهای مرکزی 25 استان کشور در این تحقیق شرکت داده شدهاند.از پرسشنامه محقق ساختهای با ضریب ثبات درونی(71/0 r برای اولویت بندی 12 نیاز جسمانی، 13 نیاز مهارتی،15 نیاز شناختی و 15 نیاز عاطفی بهرهگیری شده است.متخصصان و معلمان به روش انتخابی و والدین و دانشآموزان به روش کاملا تصادفی جزء نمونه آماری قرار گرفتند.پرسشنامههای تحقیق از طریق همکاران دفاتر تحقیق و پژوهش و سر گروههای آموزشی تربیت بدنی آموزش و پرورش استانهای گوناگون توزیع و جمعآوزی شدهاند و پژوهش دربارهء والدین و دانشآموزان به روش مصاحبه انجام شده است.اطلاعات تحقیق با بهرهگیری از آزمون رتبهای کروسکال والیس در سطح (05/0 (p> تجزیه و تحلیل شده است.نتایج تحقیق نشان داده است که از دیدگاه آزمودنیهای تحقیق،میان میانگین رتبه نیازهای آموزشی هر دوره تحصیلی تفاوتی معنادار وجود دارد(05/0 (p> بهطور کلی در میان نیازهای جسمانی،نیاز به وضعیت بدنی هنجار،انواع حرکات،تمرینات و بازیهای ساده برای هر سه دورهء تحصیلی در اولویت بالاتر و نیاز به تمرینات آمادگی جسمانی(بجز دوره متوسطه)در اولویت پایینتر قرار داشت.بیشترین تعداد تفاوت معنادار،میان نیازهای مهارتی مشاهده شده است؛زیرا هر گروهن از آزمودنیهای تحقیق،اولویتهایی متغیر و متنوع برای این مهارتها در دورههای تحصیلی متفاوت در نظر گرفته بودند؛البته آموزش مهارتهای پایهای در اولویت بالاتر قرار گرفته بود.در مورد اولویت شناختی و عاطفی-اجتماعی،توافق نظر بیشتر وجود داشت،به طوری که اولویت اکثر این نیازها برای دانشآموزان هر سه دوره تقریبا مشابه و یکسان بود.بهطور کلی آشنایی با مبانی علوم زیستی تربیت بدنی،حفظ لذت،سرگرمی و وضعیت ظاهری مناسب در میان نیازهای شناختی و عاطفی در اولویت بالاتر قرار داشتند.
Machine summary:
نتایج تحقیق نشان داده است که از دیدگاه آزمودنیهای تحقیق،میان میانگین رتبه نیازهای آموزشی هر دوره تحصیلی تفاوتی معنادار وجود دارد(05/0 (p> بهطور کلی در میان نیازهای جسمانی،نیاز به وضعیت بدنی هنجار،انواع حرکات،تمرینات و بازیهای ساده برای هر سه دورهء تحصیلی در اولویت بالاتر و نیاز به تمرینات آمادگی جسمانی(بجز دوره متوسطه)در اولویت پایینتر قرار داشت.
بررسی محتوای درس تربیت بدنی در کشورهای گوناگون نشان میدهد که بسیار از نیازهای آموزشی دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته است.
اولویت نیازهای جسمانی-حرکتی دانشآموزان در درس تربیت بدنی و ورزش از دیدگاه آزمودنیها به تفکیک هر دوره تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) میان میانگین رتبه اکثر این نیازها تفاوتی معنادار وجود دارد؛البته تفاوت نظر در دوره متوسطه بیشتر از دو دوره دیگر بود(05/0 (p> .
بررسی اولویت نیازهای مهارتی دانشآموزان نشان میدهد که نیاز به آموزش مهارتهای پایه مانند شنا،ژیمناستیک و دو و میدانی از دیدگاه همهء آزمودنیهای تحقیق و برای هر سه دوره تحصیلی در اولویت بالا قرار دارد.
اولویت نیازهای مهارتی-ورزشی دانشآموزان در درس تربیت بدنی و ورزش از دیدگاه آزمودنیها به تفکیک هر دوره تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) از یافتههای مهم و قابل توجه،اولویت بالای نیاز به آموزش کشتی و مهارتهای ورزش باستانی از دیدگاه متخصصان و معلمان برای دانشآموزان پسر دوره ابتدایی است؛ضمنا از دیدگاه دانشآموزان،آموزش شطرنج برای دوره راهنمایی و ابتدایی دو اولویت بالا قرار گرفته است.
بررسی اولویت نیازهای شناختی نشان میدهد که آشنایی با مبانی علوم زیستی تربیت بدنی از دیدگاه آزمودنیهای تحقیق و برای هر سه دوره تحصیلی دراولویت بالاتر و مبانی علوم انسانی دراولویت پایینتر قرار گرفته است(جدول 3).