Abstract:
عدالت جنسیتی به معنای رعایت تناسب زنان و مردان در دسترسی به همه امکانات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است به گونه ای که در حق هیچ کدام ستم یا اجحافی نشود. اشتغال نیز عمدتا به کارهای تمام وقت، دارای مزد و بیرون از خانه اطلاق می شود. در این مقاله با نگاهی علمی به موضوع اشتغال از دیدگاه اسلام پرداخته شده و دیدگاه ها و نظریه های جامعه شناسان و فمینیست ها نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته و معلوم می شود؛ اشتغال زنان حقی است که تحت ضوابط کلی اشتغال می باشد. این ضوابط عبارتند از: تناسب شغل با ویژگی های زنانه، رعایت حجاب، عفاف و عدم اختلاط، عدم تعارض شغل زن با حقوق شوهر و وظیفه مادری؛ بر این اساس شاخص عدالت جنسیتی در اشتغال زنان از دیدگاه اسلام همان رعایت معیارها و موازین اسلامی می باشد. در این نوشتار الگوی اشتغال نیمه وقت زنان که تناسب با عدالت جنسیتی دارد، برای زنان پیشنهاد شده است.
Gender justice means that men and women should have proportionate access to all economic، social and cultural facilities without injustice on either of them. For the most part، employment applies to paid full time jobs done outside the house. In this article، the employment issue is viewed from an Islamic perspective based on scientific facts aside from criticizing sociological as well as feminist viewpoints and hypotheses regarding the issue. Women have a right to employment if they observe some general principles such as compatibility with female traits، hijab، chastity and avoidance of mixing with men and avoidance of any conflict between her career and her roles and responsibilities as a wife and mother. From an Islamic point of view and as far as women’s employment is concerned، gender justice has been attained once the above-mentioned criteria، rules and regulations are observed. Besides، it is recommended that women should normally take part-time jobs and careers to fulfill the criteria of gender justice.
Machine summary:
"با توجه به اولویت «حضانت فرزندان برای مادر تا هفت سال 1 » (همان، ص192) نیز این مطلب روشن میگردد که مادر باید فرصت و فراغت لازم برای مراقبت و تربیت کودک داشته باشد و اشتغال مادر نباید به این امر خطیر آسیب برساند؛ همچنین چون از منظر اسلام، «برتری تغذیة کودک با شیر مادر» (حرعاملی، بیتا: ج15، صص188، 175)، برتری «عاطفة مادر» (همان، صص192-191) بر سایر موارد بهطور رسمی پذیرفته شده، در مواردی که مصالح فرزند ایجاب میکند، پس از رضایت و مشورت والدین، آنان میتوانند او را زودتر از شیر بگیرند یا برای او دایه قرار دهند.
6) نتایج و پیشنهادات با عنایت به مطالب مطرح شده، نکاتی را به عنوان اضلاع الگوی مطلوب اشتغال زنان که به نظر میرسد با عدالت جنسیتی مورد نظر اسلام هم تناسب و هماهنگی دارد، بیان میشود: 1-6) آموزش متناسب با ویژگیهای زنان با توجه به ضرورت آموزش (عمومی و تخصصی) علوم، مهارتها و توانمندیهای لازم برای اشتغال، باید زمینههای مساعد برای تعلیم و تربیت زنان متناسب با نیازهای جامعه و هماهنگ با ویژگیهای زنانه برنامهریزی و فراهم گردد.
از آنجا که اینگونه مشاغل از موارد اجتنابناپذیر و الزامی است در الگوی مطلوب باید در زمینه بهینهسازی شرایط محیطی، بهداشتی، تأمین اجتماعی و موقعیت شغلی آنان برنامهریزی جدیتری صورت گیرد و نیز در خصوص تعدیل و تقلیل ساعات کار زنان روستایی با توجه به بار مضاعف خانهداری و مشاغل آنان آموزشها و اقدامات بیشتری انجام شود."