Abstract:
بازخوانی«نانوشتههای میان سطور»در اثری از تیتوس بورکهارت1ربارهء«مغرب اقصی»،تکیهگاهی برای دریافت نگرهء سمبولیک او به جای-گاه«مغرب»مثالی و طرح جستوجوهایی فلسفی دربارهء دیدار«زمان»با«ابدیت»از دیدگاه متافیزیک سنتی است.دیدار«زمان»با«ابدیت»یا به عبارتی دقیقتر استحالهء امتداد تشکیل شده از«اکنونهای در-جراین»در لمحهای از«اکنون ابدی»در آستانهء غروب،متناظر با تنگ شدن فضا-زمان حیات و ثقل هستی شناختی نفسی است که در جریان سلوکی معنوی به صورتی مدام در آستانهء فقر-مرگ اختیاری قرار دارد و این البته یکی از مشخصههای بازر آموزههای تصوف مغربی است.این بررسیها زمینهء نگرهای خاص به مشخصهء برزخی جغرافیای مثالی مغرب و متعاقبا بررسی دوگانهایی چون«شهر»و«بیابان»و«یک جانشینی»و«کوچنشینی»را فراهم میآورند.
Machine summary:
"غروب،متناظر با تنگ شدن فضا-زمان حیات و ثقل هستی شناختی نفسی است که در
جریان سلوکی معنوی به صورتی مدام در آستانهء فقر-مرگ اختیاری قرار دارد و این
که فاس زمانی برایم کاملا آشنا بود و در عین حال سرشار از
حقیقت مثالی نهفته درنام این سرزمین-مغرب اقصی-تا
جای ممکن در واقعیت زمینی آن نیز ا نعکاس یافته است:
مرگ مغربی است که ظهور و حیات مشرقی ممکن می
وجود امتداد زمانی،در آستانهء غروب-مرگ است.
و نیز روشهای متعدد هر مرتبه اشاره شده است19.
این کیفیتهای متعدد با تکیه بر رمز پردازی مکانی مذکور
است:«ورای این همه زمان،حق تعالی را فهم کن که
حقیقی است(مسیر این استحاله میتواند از جهتی
وجود شناختی بالاتر است و به قول بورکهارت در کتاب
هنر مقدس،«در عالم زمان بر مکان غالب است.
نامیده شده است و تحقق آن به تعبیر خود محیالدین
به این امر اشاره میکند.
شهر نیز مشاهده میشود:«خیابان[در فاس غالبا]معبر
سوی این آستانه را نیز فراهم میآورد؛بورکهارت در
آغاز کتاب فاس به انعکاس این دوگانگی برزخی در فاس
صفتی زائد بر ذات تهیا بلکه امکانی نهفته در آن است که
تقابل و گاه تضاد شدید و دائمی این دو است که بسیاری از امکان مکنون را-بیآنکه سرچشمههای نفادناپذیر27
و در عین حال برگردان جمعی نیز چون موجی اتساع
غرب رهنمون داشت و در این مسیر،کشف آثار رنه
ارزشمندی است که یک شهر مهم سنتی را در کلیت آن،
سه جلد از این مجموعه را خود بورکهارت تحت عناوین
مجلدات این مجموعه انعکاس یافته است.
اصلی بورکهارت میتوان به کتاب هنر مقدس در شرق"