Abstract:
امروزه داشتن توان رقابتی بقای شرکتها است.از طرف دیگر، برخورداری و حفظ توان رقابتی بیش از هر چیزی نیازمند اطلاعات است. هوش رقابتی به سازمانها کمک میکند تا تصمیمات آگاهانهای پیرامون همهء امور خود از قبیل بازاریابی،تحقیق و توسعه،سرمایهگذاری و راهبردهای کسب و کار اتخاذ کنند.در خلال سالهای اخیر،هوش رقابتی به یکی از مفاهیم مهم مدیریت تبدیل شده و با فرهنگ شرکتهای پیشرو عجین گشته است. افزایش هوش رقابتی موجب میگردد سازمانها اطلاعات محیط اطراف خود را سریعتر و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کرده و نتایج حاصل را به طریق سودمند ذخیره و در مواقع مقتضی در دسترس مدیران که نقش تصمیمگیرنده در سازمان دارند،قرار دهند.این امر جریان تبادل اطلاعات و دانش را در بستر سازمان تسریع کرده و اثربخشی فرایند تفکر و تصمیمگیری جمعی را به نحو چشمگیری بهبود میبخشد.
بدین ترتیب،مدیران اجرایی با درک بهتر رقبا و محیط پرچالش رقابت میتوانند با تکیه بر ابزارها و تکنیکهای خاص،اطلاعات مرتبط با قابلیتها، نقاط قوت و ضعف رقبا را مورد بررسی قرار داده و با اتختذ تصمیمات درست و به موقع نسبت به انتخاب راهبرد مناسب اقدام و همواره یک گام از رقبا جلوتر باشند.
در این مقاله سعی شده است تا با تعریف هوش رقابتی و تبیین اهمیت و ضرورت آن در تجارت امروزه جهانی،به ضرورت آن در فرایندهای تصمیم گیری مدیران پرداخته شود.
Machine summary:
"-هوش رقابتی به شرکتها در تعریف و توصیف صنعت و کار خودشان و همچنین تعیین کردن نقاط ضعف و قوت رقبا کمک میکند و شامل جمعآوری (5)- Leonard fuld دادههایی در مورد رقبا و تفسیر این دادهها برای تصمیمگیری مدیریتی است.
عملکرد هوش رقابتی در کسب و کار -شناخت بزرگترین رقبا در بازار،کنترل قدم هایی که آنان برمیدارند و کنترل تغییرات بازار -جستجوی ضعفهای رقبا و نشاندادن راههایی برای تهدید آنان -شناخت ضعفهای شرکت خود که ممکن است رقبا از این فرصت استفاده کنند و ارائه گامها و حرکتهایی برای از بین بردن آنها.
اهداف هوش رقابتی در یک سازمان به طور کلی اهداف رقابتی در یک سازمان را به صورت زیر می توان بیان کرد: -درک کلی از یک صنعت و شرکتهای رقیب -شناسایی زمینههایی که آسیبپذیر هستند و ارزیابی تأثیر اقدامهای استراتژیک بر شرکتهای رقیب -شناسایی حرکتهای بالقوه که امکان دارد یک شرکت رقیب به عمل آورد و موجب به خطر افتادن موضع یا پایگاه یک شرکت در بازار خاصی شود(فرید آر،1379،247-244) -آشکار کردن فرصتها و تهدیدها به وسیلهء بررسی سمبلهای ضعیف -فرایند و ترکیب داده و اطلاعات برای تولید آگاهی و دیدگاهها در مورد رقبا.
هوش رقابتی علاوه بر اینکه به عنوان یک شکل مدیریتی برای طراحی استراتژی و تصمیمگیری در نظر گرفته میشود،به عنوان محصول یک فرایند،اطلاعات را تجزیه و تحلیل میکند که میتواند در اشکال مختلف به صورت زیر ارائه شود.
این فرایند به عنوان هوش رقابتی شناخته شده است و شامل اطلاعاتی در محیط خارج از سازمان و البته مربوط به مدیریت است تا به کمک آن،رویدادهایی تجزیه و تحلیل شوند که احتمال تأثیر آن بر روی توسعه و رقابت وجود دارد."