Machine summary:
"نگاهی به اثر مارتین لینگز به سوی دریافت اصول نظری هنر قرآنی قربان عزیززاده هنر خط و تذهیب قرآنی نوشته:مارتین لینگز ترجمه:مهرداد قیومی بیدهندی انتشارات گروس چاپ اول،7731 در میان آثاری که طی سالیان اخیر در خصوص قرآن کریم-هرکسی از ظن خود-تدوین و منتشر نموده کمتر عنایتی به هنرهای صوری و کتابت این کتاب شریف گردیده است،که این امر بیشتر ناشی از بسیار تخصصی بودن مباحث است.
(نگاه کنید به P/14 از Qurans and bindings,David James,1980,England) نکتهای که گمان دارد جای طرح آن باشد آنست که کتاب به این مطلب هیچ اشاره ندارد که تداوم بعضی اقلام خطوط اسلامی در جوار متن شریف علیرغم منسوخشدن در استنساخ و استکتاب قرآن کریم آن بوده است که بنا به ضرورت و به منظور تعیین منشاء انسانی ملحقات نوشتاری در قرآن کریم و بویژه در سر سورهها (عناوین،شماره و محل نزول آیات)موجب شد آنچه را که منشاء آسمانی نداشتند به خط و رنگی متفاوت از متن شریف بنگارند تا صراحتا به منشاء انسانی خود اشاره نمایند و همین نکته موجبی شد تا مداومت و کاربرد آنان را در پارهای ملحقات نوشتاری در قرآن کریم توجیه نماید.
). مؤلف گرامی از مصحفهای مملوکی و مغولی سخن میگوید،به نظر میآید با توجه به فحوای کلام باید از مقارنه قرآنهای مملوکی و ایلخانی سخن گفت و نه مغولی،گرچه در مفهوم و انطباق زمانی تفاوتی ندارند لیکن با توجه به دین،هنر و شیوه کتابت مغولها،انگاه که از هنر و شیوه کتابت دوره حکمرانی آنان در سرزمینهای اسلامی مطرح است معمول آنست که آنان را ایلخانی مینامند که بار فرهنگی متمایزی دارد و به ویژه آمیزهای ایرانی-مغولی را بیان میدارد،همانگونه که در عنوان ذیل تصاویر فصل 5 نیز آمده است."