Abstract:
سازمانها به منظور رسیدن به مقاصد تجاری و موفقیت در چالشهای مدیریتی،باید توجه خاصی به زنجیره عرضه داشته باشند و مدیریت کارآمد و موفق در زنجیره عرضه که هدف آن برآورده ساختن نیازهای مشتریان بطور مستقیم یا غیرمستقیم است،منوط به استفاده از برخی روشهای نوین مدیریتی است. هزینهیابی کیفیت یکی از این روشها میباشد که کمتر مورد توجه قرار گرفته و هدف از آن ارتقای بهرهوری کیفیت است. مقاله حاضر در ابتدا زنجیره عرضه،مدیریت آن و اصول بهینهسازی SCM 1را معرفی میکند و سپس به بررسی هزینهیابی کیفیت و مدلهای اقتصادی آن و در نهایت به تحلیل روش هزینهیابی کیفیت در مدیریت زنجیره عرضه میپردازد و وجوه اهمیت و ضرورت استفاده از آن در برنامههای مدیریتی سازمانها را مشخص مینماید.
Machine summary:
"مدیریت زنجیره عرضه نوین نهتنها به بررسی راهکارهای کاهش هزینه در سراسر کانال عرضه کالا و خدمات میپردازد،بلکه باید بین تقاضای روزافزون مشتریان و ارائه به موقع و کارآمد خدمات موازنه ایجاد کند و به شرکتها امکان دهد تا تولید و انتقال محصولات را در کل کانال تولید و توزیع،از تأمین مواد اولیه یا قطعات گرفته تا قرار دادن محصول تمام شده در دست مشتری هماهنگ سازد،اما از آنجا که کشورها ناگزیرند شیوههای تولید را بهبود بخشند و نهایتا در روشهای کنترل هزینهها به منظور بقای خویش تجدیدنظر کنند،یکی از رویکردهایی که مدیریت زنجیره عرضه برای کاهش هزینهها و بقای مشتریان خود میتواند به کار گیرد،روش هزینهیابی کیفیت است.
از آنجا که از مزایای هزینههای کیفیت،به کاهش بهای تمام شده محصول،ایجاد توان رقابتی بالاتر در مقابل رقبا،سرمایهگذاری و انجام اقدامات اصلاحی برای رسیدن به شرایط استاندارد بیشتر و امکان بهبود تولید است،شرکتها برای باقی ماندن در صحنه رقابت جهانی و تولید محصولاتی قابل رقابت با محصولات با قیمت ارزانتر و باکیفیتتر دیگران،نیازمند به استفاده از روش هزینهیابی کیفیت میباشند و مقاله حاضر به صورت تحلیلی به بررسی این زمینه پرداخته است تا شرکتها با به کار بردن این روش هزینهیابی،بتوانند مدیریتی کارآمد در زنجیره عرضه داشته باشد50.
توصیههای سیاستی از جمله توصیههای سیاستی مهم در تدوین استراتژیهای بنگاههای اقتصادی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1-جهت حضور در عرصههای بین المللی و حتی داخلی، کنترل کیفیت و مدیریت هزینهها میبایست جزو اهداف اساسی بنگاههای اقتصادی باشد،زیرا امروزه حیطه تولید فقط ملی و منطقهای نبوده و تولید محصول و یکپارچهسازی آن در سطح بین الملل نیاز به این مهم دارد که دیگر سیاستهای بهای تمام شده و هزینه ابی استاندارد به تنهایی نمیتوانند پاسخگوی نیازهای این موسسات باشند و روشهای نوینی همانند هزینهیابی مبتنی بر فعالیت و نیز هزینهیابی کیفیت راهگشای حل مشکلات آنها در این حوزه خواهد بود."