Abstract:
علوم انسانی مادر علوم است و در تمام علوم، جهتگیریها و روند حرکتها را اصلاح میکند؛ اما متأسفانه به دلیل حاکمیت رویکردهای کمیتی و قابل اندازهگیری و از نظر مالی و اقتصادی سودمند، مقولاتی همچون توسعه روحی افراد، ارزشهای ذاتی در علوم انسانی و اجتماعی، جذابیت یادگیری و تحقیق، به سادگی نادیده گرفته یا غفلت شده و یا بسیار کم ارزیابی میشوند.از دیدگاه مقام معظم رهبری، مهمترین و اصیلترین هدف تشکیل دولت اسلامی و ارسال پیامبران :، دعوت به سوی خدا و کمک به رشد معنوی انسانهاست. برای دستیابی به این هدف اصیل، حرکت و توسعه علوم انسانی و رسیدن به علم در بستر فرهنگ دینی، به منزله هدف لازم معرفی میشود.این مقاله میکوشد با توجه به اهمیت علوم انسانی و نقش مهم آن در زندگی، فرهنگ و تمدن هر جامعه، و با عنایت به تفاوت ماهیت، الگوی ارتباط و رفتار علمی آن با سایر حوزههای علمی، دیدگاه مقام معظم رهبری را در حوزه علوم انسانی و نقش دانشگاهیان در پیشبرد آن، بررسی کند.
Machine summary:
"مقام معظم رهبری برای پیشرفت در حوزه علوم انسانی، جنبش نرمافزاری را مطرح کرده و میفرمایند : مهمترین عنصر برای موفقیت حرکت جمهوری اسلامی ایران داشتن علم است.
اگر بخواهیم «پنجاه سال دیگر در دنیا و در سطح عالم، حرف اول علمی را بزنیم، یعنی مرزهای علم را ما تعیین کنیم، کار به جایی برسد که زبان ما ـ زبان فارسی ـ در دنیا زبان علم بشود»17 چارهای نداریم جز اینکه همت کنیم و ابتدا جامعه دانشگاهی خود را ملبس به شاخصههای مطلوب و لازم برای رسیدن به این آرمان بکنیم؛ چراکه از یکسو، این جامعه عهدهدار تربیت نیروی متخصص در کشور است و از سوی دیگر، به بخشی از نیازها در جامعه و در سطح ملی پاسخ میدهد و از یک منظر فراختر، باید عهدهدار انجام برخی از وظایف در سطوح فراملی و بینالمللی شود.
1. نقش استادان و اعضای هیئتهای علمی در ارتقای علوم انسانی 1) تربیت دینی دانشجو متأسفانه، امروزه برخی از نگاهها، مسئولیت تربیت دینی دانشجو را تنها بر عهده استادان معارف اسلامی و روحانیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها میدانند و این مسئولیت را خارج از حوزه فعالیت استادان سایر رشتهها میپندارند.
برای دستیابی به تصویر و تعریفی روشن از این دانشها، و وظیفه و جایگاه آنها در کلیت نظام اجتماعی، لازم است تعامل سازنده میان دولت، جامعه علمی، بخش خصوصی و قلمروی عمومی برقرار شود میتواند تأثیر قاطعی بر شکلگیری موزون علوم انسانی در ایران داشته باشد."