Abstract:
هدف:این پژوهش به منظور بررسی اثر درمانشناختی-رفتاری در کاهش اضطراب دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شده است.روش:آزمودنیهای پژوهش 26 دختر 71-51 سالهء مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بودند که از طریق پرسشنامهء نگرانی پن استیت و مصاحبه تشخیصی به وسیله روانپزشک انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند.برای بررسی اثر درمانشناختی-رفتاری در کاهش اضطراب قبل و بعد از درمانشناختی-رفتاری از آزمون اضطراب کتل استفاده شد.دادههای گردآوری شده با بهرهگیری از آزمون آرمای t و آمار توصیفی تحلیل شد.یافتهها:یافتههای این پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات اضطراب آزمودنیها در گروه آزمایش و گواه قبل از درمانشناختی -رفتاری هیچ تفاوت معناداری وجود ندارد.درحالیکه بعد از درمانشناختی-رفتاری نمرات اضطراب آزمودنیهای گروه آزمایش کمتر از گروه گواه بود.همچنین،بین میانگین نمرات اضطراب آزمودنیها در گروه آزمایشی در تست اضطراب کتل قبل و بعد از درمانشناختی-رفتاری تفاوت معناداری مشاهده شد.نتیجهگیری:درمانشناختی-رفتاری سبب کاهش اضطراب در دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر میشود.
Objective: This study set to assess the effectiveness of cognitive-behavioral therapy in ameliorating GAD in adolescents.
Method: The participants of the study comprised 62 girls with GAD that were selected by diagnostic interview and Penn State Worry Questionnaire and randomly assigned into experimental and control groups. In order to assess the effectiveness of CBT on decreasing anxiety، Cattell anxiety Questioners was used the before and after CBT.
Results: t-test analysis showed a significant difference between the two groups.
Conclusion: Cognitive-behavioral therapy could be suggested as a useful therapeutic method to treat anxiety in adolescents.
Machine summary:
یافتهها:یافتههای این پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات اضطراب آزمودنیها در گروه آزمایش و گواه قبل از درمانشناختی -رفتاری هیچ تفاوت معناداری وجود ندارد.
همچنین نتایج تحقیق مهر یار(8731)در درمان اختلال اضطراب فراگیر نشان داد که گروه درمانیشناختی-رفتاری نه تنها سطح اضطراب را کاهش میدهد،بلکه سبب کاهش افکار و نگرشهای ناسالم و بهبود روابط بین فردی میشود،درحالیکه درمان با دارو فقط در کاهش سطح اضطراب مؤثر واقع شده است.
هدف از این پژوهش بررسی و مطالعهء اثر درمان شناختی رفتاری در کاهش اضطراب دختران نوجوان با اختلال اضطراب فراگیر است.
در نمودار ا،توزیع فراوانی از میانگینهای نمرات پنج مقیاس اضطراب کتل و اضطراب عمومی و اضطراب آشکار و پنهان نوجوانان گروه آزمایش قبل و بعد از درمانشناختی-رفتاری نشان داده شده است.
جدول 3-نتایج آزمون t برای مقایسه میانگینهای نمرات،اضطراب عمومی کتل قبل و بعد از درمانشناختی-رفتاری گروه آزمایش (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین درمانشناختی-رفتاری میتواند در کاهش اضطراب نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مؤثر باشد.
بحث و نتیجهگیری همانطور که اشاره شد هدف اصلی این پژوهش، مطالعهء درمانشناختی-رفتاری در کاهش اضطراب دختران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود.
نتایج پژوهش نشان داد که درمانشناختی- رفتاری سبب کاهش اضطراب دختران گروه آزمایش میشود.
یادداشتها (1) functional deficiency (2) generalized anxiety anxiety disorder (3) American Psychiatric Association (4) world Health Organization (5) antihistamines (6) benzodiazePines (7) relaxation (8) cognitive Behavioral TheraPy (9) Peen state worry questionnaire (01) Cattle anxiety questioners منابع ابو القاسمی،شهنام(2831)مقایسه چهار روش رفتاری- شناختی،دارویی-تلفیقی و دارونما در درمان اضطراب تعمیم بافته،رساله دکتری دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات.