Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله ای و سبک های اسنادی با خطر فرار از منزل در دختران نوجوان انجام شد. روش: 500 دانشآموز دختر مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی مناطق دو، پنج و هفت آموزش و پرورش شهر مشهد که به شیوه تصادفی- خوشهای انتخاب شده بودند، به کمک پرسش نامه ویژگیهای جمعیتشناختی و پرسش نامه های خطر فرار از منزل، راهبردهای مقابله ای و سبک های اسنادی بررسی شدند. دادهها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام تحلیل شدند.
یافته ها: بین راهبردهای جلب حمایت اجتماعی، مهار جسمانی و مهار هیجانی با خطر فرار دختران از منزل و هم چنین بین بعد پایدار- ناپایدار موقعیت شکست و ابعاد درونی- بیرونی، پایدار- ناپایدار و کلی- جزیی موقعیت موفقیت در پرسش نامه سبک های اسنادی با خطر فرار دختران از منزل همبستگی معنی داری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دهنده نقش برجسته تر راهبردهای مهار جسمانی و مهار هیجانی و بعد کلی- جزیی موقعیت موفقیت در خطر فرار دختران از منز ل بود (01/0p<).
نتیجه گیری: بین راهبردهای مقابله ای و سبک های اسنادی با خطر فرار از منزل ارتباط معنی داری وجود دارد.
Machine summary:
"یافتههای این 1- Deman 2- Sharelin 3- Mor-Barak 4- National Network of Runaway and Youth Services 5- Kurtz 6- Jarvis 7- Cohen 8- Mackenzie 9- Yates 10- Lindsey 11- Williams 12- Nackerud 13- Han 14- Choi بررسی میتواند متخصصان بهداشت روان را در زمینه شناخت مشکل و درمان افراد در معرض خطر بالا برای این مشکلات یاری دهد تا از این راه بتوان به موقع از رخداد چنین آسیبهایی پیشگیری کرد و به سلامت جامعه کمک نمود.
پیترسون10 و همکاران (1982) ضریب پایایی بازآزمایی در 1- Risk of Running Away from Home Inventory2- Coping Strategies Questionnaire3- Billings 4- Moos 5- Attribution Style Questionnaire6- Seligman 7- Abramson8- Semmel 9- von Baeyer10- Peterson یک دوره پنج هفتهای برای پیامدهای مثبت و منفی ابعاد درونی، کلی و پایدار را بین 57/0 تا 70/0 گزارش نمودند.
بنابراین با توجه به نقش بنیادی راهبردهای مقابلهای و سبکهای اسنادی در واکنش افراد به استرس و تأثیر این متغیرها بر خودانگاره فرد، دستاوردهای این بررسی بیانگر آن است که بهرهگیری از برنامههای آموزشی و مداخلهای در راستای افزایش راهبردهای مسألهمدار از جمله راهبرد جلب حمایت اجتماعی و همچنین آموزش سبک اسنادی خوشبینانه میتواند از جمله راهکارهای عملی برای دخترانی باشد که نمره خطر فرار آنها به نمره برش نزدیک است و در معرض خطر فرار از منزل هستند."