Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه فعالیتها و ویژگیهای معمول معلم با میزان خلاقیت دانش آموزان سال اول ابتدایی است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و گروه نمونه شامل 59 معلم و 590 دانش آموز بود که معلمان به روش تصادفی و دانش آموزان در گروه های 10 نفره از میان دانش آموزان کلاس به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل 6 پرسشنامه در زمینه های سنجش خلاقیت دانش آموزان، روشهای تدریس و سوابق معلم است. از روش های آماری، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است.
نتایج نشان داد که از بین عوامل مختلف معمول در فعالیتها و ویژگیهای معلم بین مدرک تحصیلی پایین، سابقه خدمت کم، سابقه تدریس کم در پایه اول، نگذراندن دوره های آموزشی ضمن خدمت، و تدریس به روش سخنرانی با کاهش میزان خلاقیت دانش آموزان کلاس، همبستگی معنی داری وجود دارد. در بین این ویژگی ها، گذراندن دوره های آموزش ضمن خدمت در پیش بینی میزان خلاقیت دانش آموزان اولین رتبه را به خود اختصاص داده است.
Machine summary:
"نتایج نشان داد که از بین عوامل مختلف معمول در فعالیتها و ویژگیهای معلم بین مدرک تحصیلی پایین،سابقه خدمت کم،سابقه تدریس کم در پایه اول،نگذراندن دورههای آموزشی ضمن خدمت،و تدریس به روش سخنرانی با کاهش میزان خلاقیت دانشآموزان کلاس، همبستگی معنیداری وجود دارد.
با توجه به ضریبهای استاندارد(به تصویر صفحه مراجعه شود)،معادلهء پیشبینی خلاقیت دانشآموزان برای این دو متغیر را میتوان به صورت زیر در نظر گرفت: سابقه خدمت معلمان Z 31/0+دورههای آموزشی ضمن خدمت Z 41/0 خلاقیت دانشآموزان Z بحث و نتیجهگیری با توجه به نتایج موجود در جدول(1)بین میزان استفاده معلم از روش سخنرانی با میزان کاهش خلاقیت دانشآموزان او همبستگی مثبت وجود دارد.
دلیل این ناهمخوانی را میتوان به این دلیل دانست که پاداش دادن به اعمال غیر خلاقانه در مدرسهها بیشتر معمول است(بقتو، 2006)؛همچنین به دلیل وجود دو تأثیر متضاد و خنثیکننده یکدیگر در تشویق که از طرفی در جهت دو نکته فوق به افزایش خلاقیت کمک میکند و از طرف دیگر چون تشویق نوعی ارزیابی بیرونی به همراه دارد دانشآموزان جویای تشویق را به به سوی آن چیزی میکشاند که معلم میخواهد تا آن چیزی را انجام دهند که مورد نظر معلم است و از هرگونه نوآوری یا اصطلاحا خودرایی دور کنند.
زیرا،نتایج همبستگیهای دیگر همین تحقیق نشان میدهد که این امر در آموزش و پرورش رعایت نشده است و همبستگی مثبتی بین دورههای ضمن خدمت گذرانده شده و سابقه معلم وجود دارد."