Abstract:
در این پژوهش، اثربخشی روش حساسیت زدایی منظم بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی با کنترل ترتیب تولد در دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر سال سوم مقطع راهنمایی بهبهان در سال تحصیلی 1386-87 و نمونه آن 42 نفر از این دانش آموزان را شامل می شود که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ایی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شده اند. ابزار استفاده شده در این پژوهش عبارت است از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر و معدل نیمسال اول و دوم دانش آموزان، به عنوان عملکرد تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. طرح پژوهش، از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. پس از انتخاب تصادقی گروه های آزمایشی و گواه ابتدا در هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد. سپس، مداخله آزمایشی (روش حساسیت زدایی منظم) در گروه آزمایشی اجرا شد و پس از اتمام برنامه آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار از روش های آمار استنباطی همانند تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که روش حساسیت زدایی منظم، کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر گروه آزمایشی را در مقایسه با گروه گواه باعث شد.
Machine summary:
"لذا،در تحقیق حاضر پژوهشگر به دنبال پی بردن به این مسئله است که آیا روش حساسیتزدایی منظم میتواند بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی با کنترل ترتیب تولد در دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان تأثیر داشته باشد؟اهمیت و ضرورت پژوهش اضطراب امتحان پدیدهای جهانی است.
جدول 5:نتایج اثرات بین آزمودنیها از لحاظ نمرههای تفاضل(پیشآزمون-پسآزمون)اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی گروههای آزمایشی و گواه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطوری که در جدول 5 ملاحظه میشود که میان دانشآموزان گروه آزمایشی و گروه گواه از لحاظ اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود(0001/0- p و 33/368- F )، بنابراین،فرضیه 1-1 تأیید میشود.
جدول 6:نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری(مانوا)بر نمرههای تفاضل(پیشآزمون-پسآزمون) اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی گروههای آزمایشی و گواه با کنترل ترتیب تولد آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 6 ملاحظه میشود با کنترل ترتیب تولد دانشآموزان نیز سطوح معنیداری همه آزمونها،نشانهء آن هست که میان دانشآموزان گروههای آزمایشی و گواه حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای وابسته(اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی)تفاوت معنی داری وجود دارد،برای پی بردن به تفاوت،نتایج حاصل از آزمون اثرات میان ازمودنیها، در جدول 7 نشان داده شده است.
بحث و نتیجهگیری نتایج حاصل از تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد که روش حساسیتزدایی منظم کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی با کنترل ترتیب تولد در دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان را باعث شده است.
یافتههای حاصل از تحقیق حاضر در این زمینه با نتایج تحقیقات انجام شده دیگر دربارهء کارآمدی روش حساسیتزدایی منظم بر اضطراب امتحان و همچنین عملکرد تحصیلی تحقیقاتی همسو و هماهنگ است که ملینک و راسل(1676)،اسنایدر و دیفن باخر(1977)،هودسمن1و همکاران(1984)،کراچ (1)."