Abstract:
In the following, I describe the Sufi Path (tariga) as a dialectical process
which transforms the person through love. I examine the belief system of
Islamic mystics as a journey involving both creativity and passion. I do so by
using a fresh approach, a perspective that has heretofore yet to be applied to
the spiritual alchemy of the Sufis.
Machine summary:
"سنجیدن همه معارف بشری با صورت مثالی علم جدید یعنی با فیزیک نظری(و اخیرا با مهندسی)یک امر شایع است و هرکس چنین کند مخالف فلسفه است ولی او در مخالفت خود با فلسفه از حدود علم خارج شده است چنانکه در قیاس بالا اولا فلسفه را با پژوهش اشتباه میکنند و مثلا وقتی کتابی در فلسفه نوشته میشود پیش از آنکه به مضمون آن بنگرند به مراجع و منابع آن و شیوه ارجاع نگاه میکنند و اگر کتابی با رجوع به منابع معتبر و مشهور نوشته نشده باشد به مضمون آن هم اعتنا نمیکنند و اگر گفته شود که مهمترین کتابهای فلسفه و آثار فیلسوفان بزرگ مرجع و مأخذ معین ندارد و با بهرحال فیلسوف نیازی نداشته است که آثار و کتابهای مأخذ را ذکر کند،به گفته گوش نمیدهد زیرا در نظرشان مسلم است که فلسفه یا مانند دیگر علوم پژوهش است و یا هیچ نیست زیرا هرچه غیر از پژوهش باشد شایستگی نام و عنوان علم ندارد.
توجه کنیم که فیلسوفان در بحث و نزاع با یکدیگر استدلالهای نادرست را موجب اختلاف نظرها را دانسته و به رد و اثبات دلایل پرداختهاند یعنی اگر اختلافی وجود دارد از آنست که راه منطق بدرستی پیموده نشده است که منطق را تابع فلسفه و فلاسفه دانسته باشیم نه اینکه قواعد منطق را بر فلسفه حاکم بدانیم ولی در این صورت مشکل نسبی بودن منطق پیش میآید یعنی باید هر فلسفهای منطق خاص خود را داشته باشد."