Abstract:
تحقیق حاضر،به منظور طراحی و ارایهی الگویی مناسب برای کنترل استراتژیک دستگاههای فرهنگی کشور انجام شده است.این مقاله،با ارایهی تعاریف،مفهومسازی و مرور بر مبانی علمی و نظری مفهوم کنترل استراتژیک در سازمانها پرداخته و مدل مناسب خود را در خصوص کنترل استراتژیک دستگاههای فرهنگی کشور ارایه کرده است که مدل پیشنهادی،در نوع خود بینظیر و از جنبهی خلاقیت و نوآوری،در کشور منحصربهفرد است.
محققین با تهیه پرسشنامهای که در برگیرندهی شاخصها و عوامل اصلی ساختار مدل پیشنهادی میباشد و پایایی آن بر اساس روش آلفای کرونباخ به مزان 8/98%محاسبه شده است، اقدام به توزیع پرسشنامه و جمعآوری آمار و اطلاعات مورد نیاز نموده و مراحل تجزیهوتحلیل آن را با استفاده از روش توصیفی با تکیه بر عوامل اصلی سازنده به انجام رساندهاند و متدولوژی خود را در چهار گام تشریح کردهاند.جامعهی آماری مورد نظر،6 دستگاه بزرگ فرهنگی کشور بوده و روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی از نوع قرعهکشی و ابزار جمعآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای بوده است و در بخش میدانی،از پرسشنامهی فوق که قبلا روایی آن تأیید گردیده،استفاده شده است.پس از تجزیهوتحلیل یافتهها،از روش تحلیل عاملی تأییدی فرضیههای پژوهش آزمون و تأیید گردیده و در پایان میزان برازش الگوی کنترل استراتژیک،با استفاده از مدل تحلیل مسیر سنجیده و الگوی مفهومی تحقیق،به تأیید نهایی رسیده است.
بعد از برازش الگوی مفهومی در مدل نهایی تحقیق،9 عامل اصلی مؤثر بر فرایند کنترل استراتژیک دستگاههای فرهنگی کشور به دست آمد که عبارتند از:ارزشهای محوری؛فرایند برنامهریزی؛عوامل کلیدی؛شایستگی و مسؤولیتپذیری کارکنان؛سازماندهی؛تخصیص منابع؛ کنترل عملیاتی؛کنترل راهبردی و اقدام اصلاحی.یافتههای این تحقیق نشان میدهد که هرچه قدر دستگاههای فرهنگی کشور در تدوین استراتژیهای خود فعال باشند،در اجرای آن نیز فعال خواهند بود؛هرچه دستگاههای فرهنگی کشور برنامههای مدون بیشتری داشته باشند،ارزیابی عملکرد آنان راحتتر به دست میآید و در ارزیابی عملکرد دستگاههای فرهنگی کشر بیشتر به برنامههای اجراء شده توجه میشود.
Machine summary:
"(1)- Chech Pionts (2)- Subprocess در نظام جمهوری اسلامی ایران،علاوه بر نهادهای عامی که به امر تصمیمگیری در همهی کشور اشتغال دارند،نهادهای خاصی نیز در نظر گرفته شده است که میبایست در امور تخصصی تصمیمگیری کنند؛بدینمعنا که در امور فرهنگی کشور،نهادهای برای تصمیمگیری در سطوح و لایههای مختلف پیشبینی شدهاند که اهم آنها عبارتند از: شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فنآوری وزارت آموزش و پرورش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سازمان تبلیغات و سایر دستگاههای مربوط همچنین هرم سلسلهمراتب تصمیمگیری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران را میتوان به صورت نمودار 2 نشان داد:(ابو القاسمی؛1381) (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:ابو القاسمی،محمد جواد(1381)؛گامی به سوی طراحی برنامهریزی استراتژیک توسعهی فرهنگی،همایش کاستیها و راهکارهای بخش فرهنگی،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
یکی از ویژگیهای این نرمافزار این است که مجموعهی روابط علی و کل یک مدل پیچیده را مورد آزمون"کای دو"قرار داده و معنیداری مجموعهی روابط را به طور همزمان مورد آزمون قرار میدهد و علاوه بر آن،ضریب تأثیر مستقیم و غیر مستقیم هرمتغیر در متغیر بعدی،ضریب تأثیر و معنیداری هررابطه را نیز آزمون میکند (فرهنگی و دیگران،1386:53-72) الف-ابعاد و شاخصهای مدل مفهومی فرایندی کنترل استراتژیک دستگاههای فرهنگی در این بخش،نتایج حاصل از ارزیابی روابط بین ابعاد و شاخصهای مؤلفههای اولیهی مدل سطح صفر تحقیق،به تفکیک مراحل آن در قالب جداولی ارایه شده و بار عاملی هرشاخص با عامل مربوطه مورد تحلیل قرار میگیرد."