Abstract:
اکثر تحقیقات اخیر بر نحوه اثرگذاری روشهای حسابداری و شیوههای مختلف افشا بر پیش بینی سود و تخمین ارزش سرمایهگذاران و تحلیلگران تاکید دارند.این مقالات،ادبیات وسیعی را دربرمیگیرد که اغلب با عنوان مدیریت سود و انتخابهای حسابداری مطرح میشود.بسیاری از این مطالعات در مورد گزارشگری مالی و مدیریت سود و انتخابهای حسابداری،انجام گرفتهاند. هدف این مقاله،مرور مطالعات اخیر صورتگرفته در داخل و خارج از کشور است که ادراک مدیریت سود و روشهای حسابداری را بهبود بخشیدهاند.در این مطالعات،طرحهای تحقیق مدیریت سود، انواع مدیریت سود و انگیزههای مدیران برای انجام مدیریت سود به همراه مصادیق آنها بیان شده است.این مقاله،با هدف کمک به طیف وسیعی از دانشجویان،محققان و سیاستگذاران نوشته شده است که علاقهمند به کسب اطلاعات بیشتر راجع به مدیریت سود و روشهای حسابداری هستند.
Machine summary:
"این مفاهیم شامل روشهای مختلف حسابداری،برآوردها،طبقهبندی ها،میزان جزئیات و شکل نمایش اطلاعات در افشای اطلاعات بهطور اجباری،همچنین تناوب،زمانبندی و محتوای افشای داوطلبانه اطلاعات است و دربرگیرنده مدیریت سودهای واقعی"یا گزینههای مختلف ساختار و مبلغ واقعی سودهای ناشی از فعالیت های تولیدی و سرمایهگذاری است که با هدف دستیابی به هدف خاص (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاره 1-تمایز میان تقلب و مدیریت سود(دیچو و دیگران(0002)،برگرفته از دستگیر و ناظمی،7831) (به تصویر صفحه مراجعه شود)حسابداری مثل تحقق یا تخطی از پیشبینی یا جلوگیری از شناسایی بدهی انجام میشود.
مشایخی و همکاران(4831)با بررسی شرکتهای تولیدی(به تصویر صفحه مراجعه شود) (2) -Cross-sectional (3) -Cross-country (4) -Real-based earning management (5) -Accruals (6) -Accounting-Based Earning Management (7) -accounting manipulation (به تصویر صفحه مراجعه شود)پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 28-67 نشان دادند که مدیریت سود در این شرکتها اعمال میشود و مدیریت برای جبران کاهش وجود نقد حاصل از عملیات(بیانگر عملکرد ضعیف واحد تجاری)،اقدام به افزایش سود از طریق افزایش اقلام تعهدی اختیاری8کرده است.
سایر انگیزههای مدیریت سود که مورد توجه تحقیقات قرار گرفتهاند،شامل صرفهجوییهای بالقوه مالیاتی و قراردادهای پاداش و جبران خدمات مدیران،نوروش و همکاران(4831)با بررسی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 28-57 نشان دادند که مدیریت سود در این شرکتها اعمال میشود و مدیران شرکتهای بزرگ از اقلام تعهدی برای به حد اقل رساندن مالیات شرکتهای خود استفاده میکنند به عبارت دیگر،انگیزه مدیریت سود (به تصویر صفحه مراجعه شود)"