Abstract:
هدف تحقیق حاضر توصیف و مقایسه تبحر حرکتی دانشآموزان دختر و پسر 10 و 11 ساله شهرستان ارومیه بود.360 دانش- آموز(180 پسر و 180 دختر)از پایههای چهارم و پنجم مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند.ابزار اندازهگیری تحقیق حاضر مجموعه آزمون تبحر حرکتی بروینینکس- ازرتسکی (BOTMP) بود.دو گروه آزمونگر آموزشدیده اجرای آزمونها و ثبت اطلاعات را برعهده داشتند.نمرات خام حاصل از اجرای آزمونها ثبت و پس از تبدیل به نمرات استاندارد T ،به تفکیک جنسیت و سن طبقهبندی و مقایسه شدند.از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی t مستقل و تحلیل واریانس دو طرفه برای مقایسه گروهها به تفکیک جنسیت و سن در سطح معناداری 05/0- a استفاده شد.نتایج نشان داد پسران در مهارتهای حرکتی درشت و دختران در مهارتهای حرکتی ظریف به صورت معناداری بهتر از گروه مقابل بودند.در تبحر حرکتی هم،برتری از آن دختران بود.دانشآموزان 11 ساله در مهارتهای حرکتی درشت و تبحر حرکتی به صورت معناداری نسبت به دانشآموزان 10 ساله بهتر عمل کردند اما در مهارتهای حرکتی ظریف تفاوت معناداری بین دانشآموزان 10 و 11 مشاهده نشد.
Machine summary:
"نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین امتیاز استاندارد دانشآموزان دختر و پسر (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه آماری میانگین امتیازات استاندارد مهارتهای حرکتی درشت،ظریف و تبحر حرکتی دانشآموزان به تفکیک سن نشان میدهد امتیاز استاندارد مهارتهای حرکتی درشت و تبحر حرکتی دانشآموزان 11 ساله به صورت معناداری بهتر از دانشآموزان 10 ساله است(05/0> P )ولی بین امتیاز استاندارد مهارتهای حرکتی ظریف دو گروه سنی تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0< P )(جدول شماره 2).
نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه میانگین امتیاز استاندارد دانشآموزان 10 و 11 ساله (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1 میانگین امتیازات استاندارد کلیه خرده آزمونها را به تفکیک جنسیت و سن نشان میدهد.
بدین معنا که تفاوت سرعت دویدن و چابکی بین پسران و دختران تحت تأثیر سن آنها قرار ندارد و تفاوتهای سنی هم متأثر از جنسیت آزمودنیها نیست.
تفاوت هماهنگی دوسویه بین پسران و دختران متأثر از<<سن>>آنها نیست و تفاوتهای سنی هم تحت تأثیر<<جنسیت>>آزمودنیها قرار ندارد.
تفاوت در هماهنگی اندام فوقانی دختران و پسران تحت تأثیر<<سن>>آنها قرار ندارد و اختلاف بین 10 و 11 سالهها متأثر از<<جنسیت>>شرکتکنندگان نیست.
تفاوت امتیازات دختران و پسران متأثر از<<سن>>شرکتکنندگان نیست و اختلاف امتیازات 10 و 11 سالهها تحت تأثیر<<جنسیت>>آنها قرار ندارد.
تفاوت در سرعت و چالاکی اندام فوقانی دختران و پسران متأثر از<<سن>>شرکتکنندگان نیست و اختلاف بین 10 ا و 11 سالهها هم تحت تأثیر<<جنسیت>>آنها قرار ندارد.
نتایج تحلیل واریانس دوطرفه برای مقایسه میانگین امتیازات استاندارد خرده آزمونها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری بررسی وضعیت رشد حرکتی دانشآموزان مقطع ابتدایی(10 و 11 ساله)و تقسیر اطلاعات حاصل از مجموعه آزمون تبحر حرکتی بروینینکس-ازرتسکی براساس نمرات استاندارد T انجام شد."