"ولی برخلاف دیگران و بدون اینکه به مبالغهگویی بپردازد قصیده خود را با تأکید بر بی وفایی دنیا و بی هوده بودن دل بستهگی به آن آغاز کرده و ضمن اندرز دادن به انکیانو برای مؤثر بودن سخنان خود از سرگذشت شاهان و سراداران ایران یاد میکند:11 بس بگردید و بگردد روزگار دل به دنیا در نبندد هوشیار ای که دستت میرسد کاری بکن پیش از آن،کز تو نیاید هیچ کار اینکه در شه نامهها آوردهاند رستم و رویینه تن،اسفندیار تا بدانند این خداوند ان ملک کز بسی خلق است عالم یادگار در جای دیگر در مدح همین امیر مغول با مطلع12 بسی صورت بگردیدست عالم وزین صورت بگردد عاقبت هم بازهم از نام و آوازه شاهان ایران سود جسته و به ممدوح خود اندرز میدهد: فریدون را سر آمد پادشاهی سلیمان را برفت از دست خاتم به نقل از پادشاهان یاد دارم که شاهان عجم کی خسرو وجم ز سوز سینهی فریاد خواهان چنان پرهیز کردندی که از سم علاوه بر قصاید،سعدی در گلستان و بوستان خود از نام پادشاهان اساطیری ایران در راه پند آموزی افراد و هشدار به فرمان روایان بهرهبرداری کرده است: در باب اول گلستان(سیرت پادشاهان)میگوید: بر طاق ایوان فریدون نوشته بود: جهان ای برادر نماند به کس دل اندر جهان آفرین بند و بس در همین باب یکی از ملوک عجم،که ظلم و ستم پیشه کرده بود هنگامی که در مجلس او شاه نامه میخواندند از وزیر خود علت زوال حکومت ضحاک و عهد فریدون و برآمدن او را میپرسد."