Abstract:
این مقاله در پی ارائه مفهوم لغوی و اصطلاحی تثلیت و خاستگاه آن،قرائتهای ناهمگون متکلمان مسیحی در این زمینه میباشد و در ادامه تلاشهای ناصواب و ناتمام دانشمندان مسیحی و دستگاه کلیسا در الوهیت بخشیدن به اضلاع تثلیت خواهد آمد.فرجام تحقیق روشن میسازد که;دیدگاه شرکآلود پذیرش تثلیث منتسب به پارهای از مسیحیان و متولیان مسیحیت است نه مربوط به آیین حضرت عیسی مسیح(ع).
Machine summary:
"3-الاله ایس(ایزیس)این اقنوم را والده و مادر میگویند،او ملکه آسمان است و مادر اقنوم دوم است،او سبب حیات بشر است(محمد احمد،ص 101) سه؛عرب جاهلی: برخی از نویسندگان معاصر در این رابطه چنین میگویند: «عدهای از تازه مسیحیان عرب،مفهوم تثلیث بتپرستان را از روی ناآگاهی به اصول و دیانت مسیحی پسندیدند و خدای متعال مشرکان را با پدر،بزرگ مادر را با مریم،و خداوند مولود جسمانی از آن دو را با مسیح،خلط کردند،زمینه و انگیزه این کار را هم اینگونه ذکر میکنند:چون قبل از ظهور اسلام تعداد زیادی از مسیحیان در اطراف جزیره العرب(مانند بیانانهای سوریه،سینا،یمن و بین النهرین) منتشر بودند و از آنجا که مکه در ایام جاهلیت مرکز بتپرستی بود مسیحیت نتوانست در آن نواحی پیشرفت کند و مسیحیان اندکی که در حجاز شناخته شدهاند از نظر دینی عمیق نبودند و از تعالیم مذهبی اطلاع کافی نداشتند و این مسأله شگفت آور نیست،زیرا در آن سرزمین مؤسساتی برای آموزش اصول مسیحیت وجود نداشت و کتاب مقدس نیز به عربی ترجمه نشده بود»(توماس،ص 87) و نتیجه میگیرند،مسیحیان ساکن آن مناطق تحت تأثیر آیین بتپرستی قرار گرفته با پذیرش و عقیدهمند شدن به؛الله اللات و بعل،زمینهء ظهور تثلیث پدید آمد؟!"