Abstract:
هویت هستی شناختی و معرفت شناختی مقوله شر و پاسخ گویی به شبهات مربوط به آن در حوزه ذات، صفات و افعال الهی همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است.بدین رو فیلسوفان و متکلمان برای دفاع از اصل بنیادین عدل الهی، پیوسته در مقام پاسخ به ایرادات بوده اند.
استاد متاله، آیت الله جوادی آملی با نگاهی جامع و مبتنی بر قرآن، برهان و عرفان ، ضمن تبیین ماهیت شر و تفکیک میان راهکارها و فلسفه شرور ؛دو راهکار اساسی (عدمی بودن شر و دیگری نظام احسن) را برای حل مساله ارائه می دهند.جستار حاضر، به تبیین این امر در آثار استاد می پردازد.
The ontological and epistemological roots of evil and the relevance of the problem to the divine essence، attributes and acts، has always warranted the attention of thinkers and intellectuals. Hence the field of theodicy and the continuous efforts of philosophers and theologians to defend the principle of divine justice by responding to the objections at hand. ÀyatullÁh JawÁdÐ ÀmulÐ approaches the problem of evil in a comprehensive way that is based upon the QurÞÁn، rational demonstration، and mysticism. He expounds on the nature of evil—making a distinction between the practical resolution of the problem and the philosophical causes of evil—and goes on to present two practical resolutions (evil as privation، and the ‘best order’ argument). The present study looks into how this problem is dealt with in the works of the ÀyatullÁÎ.