Abstract:
رمان پسا مدرن شیمر نوشتهی جان بارت،شامل سه داستان کوتاه به هم مرتبط است.این مقاله خوانشی است در راستای اهمیت اسطوره ایرانی شهرزاد در اسلوب روایی پسامدرن. «دنیا زادیار»داستان کوتاه اول،اسطوره شهرزاد را در قالبی متفاوت به تصویر میکشد که به نوعی بیانگر تاثیر قصه سرایی در ادبیات پسامدرن است.دو داستان کوتاه دیگر، «پرسید»و«بلروفونیاد»،تحت تاثیر شیوه روایی شهرزاد قرار ندارند،بدین معنی که تنها راه ادامه بقا در زندگی واپس گرای امروزی قصه سرایی است.این سه داستان کوتاه از دیدگاه نقد ساختار شکن (Deconstruction) و با استفاده از نظریه استعاری بودن زبان که توسط پل دمان (Paul de Man) مطرح شده،مورد بررسی قرار گرفتهاند.هر متن تنها به خود ارجاع دارد و به عقیده او از صنایع ادبی مختلفی به ویژه استعاره تشکیل شده است.هر صنعت دارای دو وجه لغوی و مجازی است.ارتباط بین این دو صورت چیزی نیست جز در قالب بیثباتی،درگیری و بیمعنایی.پس از آنجا که خود متن در یک خلا معنایی به سر میبرد، تلاش برای رسیدن به یک خوانش نهایی و جامع تبدیل به تمثیلی از ناخوانشی میشود. تعارض دو وجه هر استعاره در شیمر،به عنوان مثال استعارههای شهرزاد،دنیازاد،بارت، پرسه،مدوز و بلروفون،مانع خوانشی منسجم از آنها شده و در نهایت منجر به واسازی هر یک از این اساطیر میشود.غیر ممکن بودن عمل خواندن شیمر از چندین منظر دمانی نشان داده شده است:فرازبانی رمان کوتاه اول،«دنیا زادیار»،نقش زندگینامه خود نوشت در واسازی«پرسید»رمان کوتاه دوم و استفاده از وارونه رویداد(آیرونی)و همچنین ارزش یابی دمانی در«بلروفونیاد»رمان کوتاه سوم.
Machine summary:
"دمان به این نکته اشاره دارد که متن هیچ گاه نمیتواند تقابل بین بعد
سرباز میزند بخش سوم داستان از زبان خود شهرزاد است که جان کلام«دیناززادیار»را
شهرزاد هستم این است که داستانهایی که در آنها شخصیتها داستان روایت میکنند
نتیجه گرفت که این جینی است و نه قصهها که کلید حیات شهرزاد را در دست دارد.
معنی در تلاشهای پرسه برای به یاد آوردن حوادث پیش از مرگ خود احیا میشود.
استعاره بیانگر یک عملکرد و یا فضایی است که به طور موقت پرسه را در خود جای میدهد
یابد،به طور استعاری قادر به نقل داستان خود شده و میتواند متنی جدید خلق کند.
باید فراموش کند که در بهشت است تا بتواند متن داستان خویش را بسازد.
دمان معتقد است که نویسندهی هر خود زندگی نامه تبدیل به یک استعاره در متن میشود.
دمان معتقد است که تنش بین داستان و خود زندگی نامه قابل تمیز و تصمیمگیری
نکته تاکید دارد که حتی نقل داستان زندگی خود برای بقا و جاودانگی نمیتواند در برابر
میتواند بخشهایی از داستان زندگی خود را که بارت کاملا بدان اشراف دارد حکایت کند.
دمان بر این باور است که تقابل بین خود
تکثری و این دیوانگی و یا خود نابودگری لاینحل است ولی نوعی آزادی را در فرد ایجاد
"Welcome to College and My Books",3 با این حال،جهتیابی دوباره به عنوان یکی از ارزشهای غالب برای بارت جای خود
تلاشهای شهرزاد برای یافتن داستانهای هزار و یک شب و ایجاد تغییر در سرانجام داستانها بیانگر این مطلب است که داستانهای هزار و یک شب تمثیلی"