Abstract:
محمد عابد الجابری طی تحقیقات در زمینههای مختلف،آثاری مهم خلق کرده است.وی در پروژه خود که«نقد العقل العربی»نام گرفت،به مباحث مهم تاریخی پرداخت و به نقد فرهنگ و تمدن اسلامی در چارچوب تاریخ اسلام،با استفاده از شیوههای جدید تاریخپژوهی دست زد.شیوههای تاریخ پژوهی وی به دو صورت کلی است:شیوههایی که در تمام آثار او (بنیادهای نظری،اخلاق و مطالعات منطقهای)به کار گرفته شدهاند و شیوههایی که به ویژه برای تاریخ اسلامی از آنها استفاده شده است.قبیله، غنیمت و عقیده،شیوههای ویژهای بود که جابری برای قرائت و فهم تاریخ اسلام استفاده کرد.این سه واژه کلیدی،مفاهیمی است که او از اندیشهورزان غربی گرفته و با بومی کردن آن در تاریخ اسلام،از آنها استفاده کرده است.
Machine summary:
"از آنجایی که شیوههای جابری در تاریخ اسلام مهم است و افق نویی را برای
موضوعاتی اشاره دارد که در تاریخ اسلام از نظر سیاسی مهم بوده است.
کتاب عقل سیاسی عربی-اسلامی که به همین منظور و برای تبیین روش علمی در
جابری از ابن خلدون متأثر است و مفاهیم مورد علاقه خود را از او میگیرد.
روش جابری در فهم تاریخ اسلام این بود که وی ابتدا
قبیله یکی از مفاهیم اساسی جابری است که در تمام کتاب او نقش اساسی و کلیدی
مورد سیاسی بعدی این است که بر خورد و دعوت پیامبر صلی الله علیه و اله با نکوهش از پدران و
جابری سؤالی اساسی در مورد جنگهای رده مطرح میکند که جالب توجه است و آن
دوره وجود داشت،حتی گاه به نحوی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله هم در دعوتهای خرافی خود
شکمبارگان،نمونههایی از اسلام و منطق عمار به شمار میرفت ولی منطق عثمان،منطق دولت بود که مطابق همان تفسیری از سیره پیامبر صلی الله علیه و اله و سیره ابو بکر و عمر بود که
حمایت از دعوت پیامبر صلی الله علیه و اله از مهمترین نقشهایی بود که قبیله در فرهنگ سیاسی
این چرخشی بود که در موقعیت پیامبر صلی الله علیه و اله در
اموال به زودی جای خود را در دولت تازه تأسیس پیامبر صلی الله علیه و اله باز کرد و غنایم جنگی در
آنچه ملاحظه گردید،نمونهها و بررسیهای سیاسی بود که جابری توسط این سه
کردن این مفاهیم،توانسته است از دریچه آنها به تاریخ اسلام نظر کند.
عقیده،سه عامل مهم جابری در فهم تاریخ اسلام است."