Abstract:
از آنجایی که اصلاح نظام مالیاتی از کارآیی لازم برخوردار نیست و پایه مالیاتی آن به وسیله قوانین مختلف محدود شده است، ضرورت اصلاح آن از طریق جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده با نظام سنتی مالیات غیر مستقیم، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد که دولت به همین منظور برنامه هایی را در نظر دارد و اقداماتی را انجام می دهد. ضروری است پایه مالیاتی سیستم جدید نیز در جهت تقویت توانایی جذب درآمد، برنامه ریزی و اعمال شود. هدف عمده این مقاله پیش بینی درآمدهای مالیات برارزش افزوده و تعیین حداقل نرخ اعمال آن بوده و بدین منظور الگویی برای شبیه سازی درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، و قابل اجرا در اقتصاد ایران که دارای سیستم مالیات غیر مستقیم مشتمل بر مالیات بر کالاها و خدمات و تعرفه ومالیات بر واردات است، پیشنهاد شده. نتایج نشان می دهد پایه باقوه مالیات بر ارزش افزوده در الگوی معمول و همچنین الگوی پیشنهادی این مقاله 8/20 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده و در صورتی که دولت بخواهد درآمدهای سیستم متداول مالیات های غیر مستقیم را تکرار کند، برای مالیات بر ارزش افزوده حداقل نرخ معادل 6/11 درصد را باید در نظر گرفت.
However the traditional tax policy designed seems to be realistic and does not rely on the political attitudes، but it is not reflexible and dynamic and therefore not desirable، because of the restricted and narrowed tax base. Thus، moving to a variety and broaden tax base to enhance the ability of observing revenue would be necessary. So tax reform، as making the old indirect tax system rational and replacing by a value-added tax should be inevitable. The government of Iran decided to act in this manner.
The main aims of this paper are to predict value-added revenues and determine its minimum applicable rate. In this regard a model to simulate value added-tax revenues for economy of Iran، that highly rely on the indirect tax ، included sales ، excise tax and import tariffs ، is introduced. The study shows that the potential tax base for the ordinary Mackenzie model and also for the model proposed in this paper is 20. 8 percent of the gross domestic product. The government should apply the minimum tax base equal to 11. 66 percent under value-added tax، if it is decided to yield as much revenue as the prevailing tax system.
Machine summary:
"دکتر سهیلا پروین وعلی اصغر پیرو(۱۳۷۹) 3 با استفاده از روش اطلاعات تولید و با کمک جدول داده- ستانده سال ۱۳۶۷ به تعیین پایة مالیات بر ارزش افزودة برای سالهای اجرای برنامة اول توسعة - مورد دیگری از محاسبه ی پایة مالیات بر ارزش افزوده برای اقتصاد ایران، این روش برای سال مالی (۱۳۶۸) وجود دارد که توسط کنراد, مالو, توماس و کورنلی در قالب گزارش صندوق بین المللی پول جهت اصلاح سیستم مالیاتی ایران تهیه شده است.
جدول 1- برآورد پایة بالقوة مالیات بر ارزش افزوده در الگوی ساده)میلیارد ریال) ۵۷۹۸۷۵ محصول ناخالص داخلی تعدیلات ۷۷٨٨ ۱) تراز تجاری ۲۹۱۷۵ واردات -۱۸۶۲۸ واردات معاف -۶۶۰۴ صادرات ۳٨۴۵ صادرات معاف -۹۰۶۴۶ ۲) تشکیل سرمایه -۱۵۷۵۵۶ سرمایة ثابت ناخالص داخلی ۵۱۶۰ سرمایة ثابت بخشهای معاف ۶۱۷۵۰ ارزش سرمایة ساختمان -۵۲۴۳۰ ۳) مخارج دولت -۵۲۴۳۰ حقوق ودستمزد دولتی مجموع خرید از بخشهای معاف ارزش افزوده ۴) بخشهای معاف -۵۷۴۷۶ ۹۰۰۰ -۶۶۴۷۶ کشاورزی -۱۴۶۸۵ ۱۳۴۷۶ -۲۸۱۵۹ حمل و نقل زمینی -۱۰۱۷ ۱۲۰۷ -۲۲۲۴ صنایع کاغذ ونشر -۹٨۲۱۶ ۷۰ -۹٨۲٨۶ استخراج نفت وگاز -۱۳۶۵۷٨ ۱۶۴۱۳ -۱۵۲۹۹۱ بخش خدمات معاف -۱۱۹۹ ۳۰۱۷ -۴۲۱۶ صنایع غذایی معاف -۱۴۰۹۴ ۵) مالیات جایگزین -۴۹۴ ۶) نشت مالیاتی ۱۲۰۸۲۸ جمع پایة بالقوة مالیات برارزش افزوده -۲۶۸۵۶ ۷) کسر ارزش افزودة خرده فروشی ۹۳۹۷۲ پایه بالحاظ معافیت خرده فروشان منبع: محاسبات محقق توضیحات جدول(۱) ۱- رعایت اصل مقصد ایجاب میکندکه تعدیل شکل زیر انجام گیرد، در مورد صادرات بخشهای معاف، چون دوبار کسر شده اند(یکبار در قالب کل صادرات بار دیگر در قالب تعدیل بخشهای معاف) دوباره اضافه میگردد."