Abstract:
یکی از ابعادی که به شدت تحت تأثیر جهانی شدن قرار گرفته،فرهنگ است به گونهای که امروزه از«جهانی شدن فرهنگ»بحث به میان میآید.از آنجا که دانشگاه محل تولید،ارزیابی و انتقال فرهنگ بوده و دانشجو نیز به عنوان یکی از عناصر کلیدی این فرایند به حساب میآید،این مسئله مطرح میشود که چالشهای فرهنگ مطلوب دانشجویی در نظام دانشگاهی ما در شرایط جهانی شدن کدامند؟براساس این مراتب،در مقالهء حاضر،تأثیرات جهانی شدن بر فرهنگ دانشجویی در دو بخش فرصتها و چالشها تبیین میشود.از مهمترین فرصتهای جهانی شدن برای فرهنگ دانشجویی ما میتوان به آسان شدن زمینه برای آگاهی دانشجویان از فرهنگهای دیگر و تعامل سازنده با آنها اشاره کرد.از سوی دیگر،از مهمترین چالشهای جهانی شدن برای فرهنگ مطلوب دانشجویی ما،میتوان به تلاش غرب برای سیطرهء فرهنگی بر کشورهای دیگر از جمله کشور ما از طریق معرفی فرهنگ خود به عنوان«فرهنگ برتر»نام برد.روش انجام پژوهش،تحلیل اسنادی بوده و به منظور گردآوری اطلاعات و دادههای لازم،اسناد و مدارک موجود،مرتبط و در دسترس با استفاده از فرم گردآوری دادهها،جمعآوری و به شیوهء کیفی تحلیل شدهاند.
The paper focuses on "globalization of culture" Or "culture globalization" and discusses the influence of globalization on culture and tradition. The survey concerns the challenges of students ideal culture in university system and discusses the impression of globalization on students culture from two views: opportunities and challenges. One of the most "important opportunities is to come to know and communicate with other cultures. On the other hand, western countries struggle to prevail over nations such as ours. Also try to impose themselves as "superior culture". The method of the research is "documentary analysis" and the data have been gathered through data gathering. Forms and are analyzed through qualitative method.
Machine summary:
از سوی دیگر،از مهمترین چالشهای جهانی شدن برای فرهنگ مطلوب دانشجویی ما،میتوان به تلاش غرب برای سیطرهء فرهنگی بر کشورهای دیگر از جمله کشور ما از طریق معرفی فرهنگ خود به عنوان«فرهنگ برتر»نام برد.
بنابراین،جهانی شدن یک مفهوم چندبعدی است و از این رو،ارائهء یک تعریف جامع و مانع از آن،که مورد قبول همهء افراد جامعه باشد،امکانپذیر نیست و این نوع برداشتها از مفهوم جهانی شدن،به دیدگاههای سیاسی،اجتماعی و فرهنگی متفکران و محیط جغرافیایی و نوع نظام سیاسی حاکم در آنجا و بسیاری از عوامل دیگر بستگی خواهد داشت.
تحول و بازنگری در حیطهء فلسفی و نگرشی در حوزههای فکری جامعه و دانشگاهی،اشاعهء باورهای علمی و تقویت روحیهء انتقادی-منطقی،ارتقای خودپرورشی از طریق خلاقیت،توانایی تصمیمگیری سریع و خودآگاهی،افزایش تعداد راههای جدید و گسترش تنوع برنامهای در دانشگاههای کشور،ایجاد بستر مناسب جهت رواج و تقویت روحیهء علمی و تحقیقی در بین دانشجویان و استادان،برگزاری گارگاهها و سمینارهایی برای استادان و دانشجویان به منظور آشنایی آنان با رویکردهای نظام جهانی،تقویت ارزشهای معنوی و انسانی چون:برقراری صلح، نوعدوستی،همدردی،پرهیز از خودمحوری،ایجاد نگرش مثبت نسبت به تفاوتهای جنسیتی، جسمی،قومی و نژادی،شکلگیری و مشروعیت یافتن نهاد علم در جامعه و ارتباط تنگاتنگ آن با آموزش و پرورش،افزایش تحقیقات علمی کاربردی در دانشگاه و عملی کردن نتایج تحقیقات و تبدیل فعالیتهای علمی و تحقیق از حالت فردی به گروهی.
ارزشهای سنتی و دینی جامعهء ما نیز روزبهروز دستخوش فرایند جهانی شدن قرار میگیرند که این وضعیت،تهدیدی برای برنامههای فرهنگ دانشجویی در عصر جهانی شدن است.